Adverteren op YouTube & SEA – wij helpen je

Wanneer er in de branche gesproken wordt over “YouTube Marketing” wordt er meestal “adverteren op YouTube” mee bedoeld.
Dit wordt ook wel synthetische marketing of SEA genoemd.

SEA staat voor Search Engine Advertising.
Niet te verwarren met SEO, wat staat voor Search Engine Optimization.

YouTube SEO is een verzameling technieken die videos hoger laten verschijnen in de YouTube zoekresultaten (organisch).
Met YouTube SEA wordt het adverteren op YouTube bedoeld, ondanks het exclusief tot de YouTube zoekmachine beperkt is

Beide termen zijn over komen waaien vanuit het Google zoekmachine spectrum en klakkeloos overgenomen voor YouTube zonder de naam aan te passen.

Synthetisch versus organische marketing

Met organische YouTube marketing groei je een YouTube kanaal zoals YouTube dat bedoelt heeft: onder aan de ladder met 0 abonnees.
Met synthetische YouTube marketing plaats je advertenties op YouTube.

Met synthethische marketing heb je snel resultaat, maar zodra je stopt met je advertenteren stoppen ook je verkopen.

Terwijl met organische content verkopen nog jaren kunnen doorebben.
Wij zijn daarom een sterk voorstander van organische YouTube marketing, het is gewoon de slimmere manier van adverteren.
Maar het kost meer tijd en investering vooraf voordat het zich uit begint te betalen.

Maar op het moment dat je eenmaal dat break-even punt hebt bereikt, kan het hard gaan.
Groei op YouTube is exponentieel door middel van het rente-op-rente effect, en inherent daaraan ook je verkopen.

Daarbij is YouTube content is extreem goed schaalbaar:
De productiekosten van een YouTube video blijven gelijk, terwijl het aantal kijkers x10 kan gaan.

YouTube kanaal of videos promoten

Je kunt met advertenties je kanaal of video promoten.

YouTube is heel erg gericht op aanbevelingen via YouTube Home en Aanbevolen.
Echter door met advertenties kan een ongeïnteresseerd publiek op je kanaal af komen.
Wanneer dit publiek niet goed reageert (niet klikt en niet kijkt) op nieuwe videos die je uit brengt, zal YouTube toekomstige content minder en minder promoten.

Dit kan van kwaad tot erger worden.
Met andere woorden: je zal tot in de eeuwigheid je portemonee moeten trekken om ogen op je content te krijgen.
En YouTube advertenties kunnen best prijzig zijn, en wanneer je dit moet blijven doen, kan dit op lange termijn in de papieren lopen.

Het meest ideale is als je een natuurlijk zetje krijgt van YouTube, omdat je content goed bekeken wordt.
Dit is nou eenmaal makkelijker met organische content.

Wanneer je toch kiest voor advertenties om je YouTube kanaal te laten groeien, promoot dan content met content.
Dat wil zeggen:
Kies een video die representatief is voor wat je normaal op je kanaal uploadt.
Wanneer kijkers abonneren, abonneren ze omdat ze je video goed vinden en meer van dit soort videos willen zien.

Wanneer je een promotie video zou maken met de boodschap: “abonneer je op ons kanaal, want we doen X, Y en Z”, kijkers weten niet wat ze krijgen als ze abonneren.
Ze kennen de presentator niet, kennen de manier van presenteren niet, kennen de video opbouw niet etc etc.

Je koopt hiermee in feite een hoop afhakers, die schadelijk zijn je toekomstige promotie.

We hebben regelmatig klanten die bij ons aan de bel trekken omdat hun kanaal niet meer wil groeien na geadverteerd te hebben.
Ons advies is eigenlijk altijd: start een nieuw kanaal en probeer de geïnteresseerde kijkers mee te nemen.
Maar in praktijk zijn dat er altijd maar een handjevol.
Want ook geinteresseerd kijkers krijgen geen notificaties meer op Home en Aanbevolen.

Dit is heel zuur, want je hebt betaald om je YouTube kanaal naar de vernieling te helpen.

Producten promoten

We zijn enthousiaster over YouTube advertenties voor de promotie van producten of diensten.
Het doel is dan verkoop, en niet groei.

Dit soort advertenties linken niet terug naar je YouTube kanaal en je hebt geen last van de bovengenoemde risico’s.

Inhoud video advertenties

  • Maar hoe zorg je ervoor dat kijkers niet weg klikken?
  • Hoe lang moet je video advertentie zijn?
  • Wat is de structuur van een video advertentie?
  • Hoe produceer je zo’n video?
  • Wat heb je nodig aan apparatuur?
  • Waarom/wanneer klikken kijkers op de link?

Met deze en andere vragen helpen we je graag bij Creator Bureau.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Wij maken het verschil

Het verschil met veel andere YouTube marketing bureaus is, dat wij zowel organische marketing als synthethische marketing aanbieden.
Veel andere bureaus kennen maar een ding: synthetisch.
Voor marketingbureaus is het makkelijkst verkopen: uurtje factuurtje.

Maar is synthetisch wel het beste voor jouw bedrijf?
Zeer waarschijnlijk levert organisch (of een combinatie van organisch en synthetisch) op lange termijn meer omzet en minder kosten op.

Maar organische marketing kost tijd en kennis, waar 95% van de YouTube marketing bureaus niet in hebben geïnvesteerd.
Ze denken niet vanuit het perspectief van de klant (wat wij hilarisch vinden, als je een marketing bureau bent).
Advertenties zetten hebben ze vanuit school geleerd, dat is wat ze kennen, dus dat is wat ze doen.
Ze weten niet beter.

We hebben beide kanten ervaren, en kunnen vanuit daar beter adviseren wat bij jouw bedrijf past.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top