YouTube Influencer marketing

De kracht van influencer marketing is in Amerika helemaal geland.
Maar in Nederland is Influencer Marketing nog steeds onterecht een ondergewaardeerd marketing instrument.
Want de impact van een influencer campagne kan vele malen groter kan zijn dan een advertentie campagne met hetzelfde budget.

Table of Contents

Product promotie

Je kunt een YouTube influencer je product laten promoten.
In plaats van investeren in YouTube advertenties, investeer je dan in een samenwerking met de influencer.

In dit geval is het belangrijk dat je goed onderzoek doet naar de influencer.
De waarden en normen van de influencer moeten aansluiten op dat van je bedrijf en vice versa.

Influencer marketing is heel effectief omdat de influencer een naamsbekendheid heeft opgebouwd.
Dit helpt je om ogen op jouw product te krijgen.

Fans vertrouwen de influencer en zijn sneller geneigd om de aanbevelingen van de influencer te volgen en dus over te gaan tot koop.

Dit converteert vaak veel beter dan een “anonieme” advertentie van een bedrijf dat iets wil verkopen.
Advertenties worden als irritant beschouwd, omdat het de kijkers ervaring negatief beïnvloed.
Advertenties weerhouden de kijker namelijk van hetgeen ze wilden doen op YouTube:

  • educatie: het vinden van informatie (om een doel te bereiken)
  • entertainment: het kijken van een filmpje van hun favoriete YouTuber

Het gebruiken van een influencer voor je marketing verlaagt deze irritatie aanzienlijk.
Wanneer je het handig aan pakt (ik verklap je meerdere geheimen verderop in dit artikel), wordt de promotie van jouw product als minder opdringerig beschouwt of zelfs informatief.
Het obstakel om jouw product aan te schaffen is veel lager.

Houdt er rekening mee dat er zowel door YouTube en de overheid regels opgelegd zijn aan influencer marketing.

Influencer marketing vormen

Je kan Influencer marketing gebruiken op verschillende manieren, bijvoorbeeld

  • Sponsor spot
    Met een sponsor spot (Eng: sponsor plekje) reserveer je een plekje in de video van de influencer.
    Je spreekt hiervoor meestal een positie af in de video (begin, midden of einde), en de lengte van je bericht.

    Houdt er rekening mee dat een groot deel van kijkers op sponsorspots zullen wegklikken van de video (of zullen doorspoelen).
    YouTube registreert hoe lang kijkers een video kijken, en past de promotie van de video hierop aan.
    Hoe langer kijkers blijven plakken, des te beter de video zal presteren, dus meer ogen op je boodschap.

    Daarom heeft sponsor spots niet onze voorkeur, omdat je een risico loopt.
    De meeste schade wordt aangericht bij sponsor spots in het begin van de video, omdat de meeste potentiele kijktijd verspild wordt.

    Als je toch kiest voor sponsor spots, kies dan voor een moment dat kijkers al waarde hebben ontvangen van de influencer (dit kan entertainment of informatie zijn), alvorens ze een sponsor bericht te zien krijgen.
    Dit betekent dus bijvoorbeeld halverwege of aan het einde van de video.
  • Uitgespreid
    Sponsor berichten kunnen “uitgesmeerd” worden over een video, in plaats van een praatje geconcentreerd in één plek in de video.
    Gedurende de video plaatst de influencer hier en daar een zin over je bedrijf/product.

    Voorbeeld:
    • Aan het begin van de video een bericht met tekst in beeld “deze video werd mede mogelijk gemaakt door XYZ”.
    • Een zin tussendoor in de video “daarom gebruik ik dus ABC van XYZ”
    • Een zin tussendoor “ik heb vandaag in het systeem van XYZ gekeken voor ideeën”.
    • Een zin tussendoor “ow en vergeet niet de kortingscode en de link in de beschrijving te gebruiken van XYZ”
  • Volledige video op kanaal influencer
    De influencer kan een volledige video aan jouw product wijden.
    De video gaat dus over jouw bedrijf.
    Belangrijk is dat je daarbij de kijker niet uit het oog verliest, en de kijker content geeft waarvoor deze geabonneerd is op de influencer.
    Een stukje creativiteit is daarbij vaak gevraagd.
    We helpen je daar graag mee bij Creator Bureau.
  • Volledige video op jouw YouTube kanaal
    In overleg met de influencer kun je ook zijn/haar geproduceerde video op jouw kanaal zetten.
    Doe dit uiteraard in overleg met de influencer, en leg deze afspraken op papier, zodat er nooit misverstanden kunnen ontstaan.

Ga viraal!

Wanneer een video viraal gaat, krijg je meer ogen op de content en dus meer ogen op je product/dienst.

Bij sponsoring van volledige videos bedenken we daarom bij Creator Bureau samen jou en de influencer een aantal zaken, zoals:

  • Het doel van de video.
  • Een reden voor kijkers om te kijken.
  • Meerdere thumbnail miniaturen,
    waarvan we in overleg met jou en de influencer de 3 beste kiezen.
    Alle drie uploaden we uiteindelijk naar YouTube en laten de YouTube A/B test functie de beste bepalen.
    De thumbnails voldoen aan de volgende voorwaarden:
    • ze geven de inhoud van het filmpje weer, zodat kijkers weten waarop ze klikken
    • wekken nieuwsgierigheid / communiceren de reden om te klikken
  • Meerdere titels die afgestemd zijn op de thumbnail miniaturen
  • In grove lijnen de verhaallijn van het filmpje, zodat er een opbouw in zit.

Dit doen we om de kijker te verleiden:

  • Op het filmpje te klikken
  • Het filmpje af te kijken

Beide factoren zijn cruciaal voor organische marketing, omdat YouTube de video anders niet zal promoten.
Wij van Creator Bureau helpen je hierbij.

Synthetische YouTube marketing

Het is mogelijk om Influencer marketing te combineren met synthetische promotie (SEA), oftewel adverteren op YouTube.

Wanneer je kiest om de video van de influencer op je eigen YouTube kanaal kunnen zetten, zou je deze kunnen adverteren op YouTube Home en Aanbevolen.
Hierdoor pak je nog meer profijt van de naamsbekendheid van de influencer.
Naamsbekendheid van een influencer reikt verder dan een vaste schare fans en abonnees.

Promotie van jouw YouTube kanaal

Influencer marketing wordt vaak gebruikt om producten en diensten te promoten.
Maar het kan ook gebruikt worden om jouw eigen YouTube kanalen te promoten.

Dit is een vorm van organische marketing.
Op een natuurlijke wijze komen kijkers van de influencer op jouw kanaal terecht.

Vaak uit nieuwsgierigheid klikken kijkers toch even over naar het aanbevolen kanaal.
Als ze leuk vinden wat ze zien, zullen ze abonneren.

Het is een niet opdringerige manier van adverteren.
Je brengt alleen even je YouTube kanaal onder de aandacht.

Case study: SuperZorg

Laten we als voorbeeld fictieve zorgverzekeraar “SuperZorg” nemen.
SuperZorg is gericht op goedkope zorgverzekeringen voor jongeren.

SuperZorg heeft een imago probleem, omdat er in het verleden veel fout is gegaan bij het aanmelden van nieuwe klanten via de website.
SuperZorg schakelt Creator Bureau in voor hun YouTube content strategie.

SuperZorg stelt als doel: SuperZorg personaliseren en vertrouwen wekken.
Grote bedrijven hebben al snel een imago probleem, en staan daarom in ogen van consumenten grote bedrijven al met 1-0 achter op kleinere bedrijven als het gaat om vertrouwen.

Als strategie hebben we daarom Influencer Marketing voorgesteld.
In overleg met jou selecteren we een aantal Nederlandse influencers die we gaan benaderen.

De selectie van influencers sluit aan bij de visie van SuperZorg (vlot, jong en spontaan) en spreekt de goede doelgroep aan (jongeren).
Een aantal influencers heeft geen interesse, maar Benzo Grol is enthousiast.

In overleg met jou en Benzo sponseren we een volledige video waarin Benzo zich aan meldt als nieuwe klant.
Het aanmelden gaat vlotjes en zonder problemen.
Benzo benoemt de problemen van het verleden zodat ook bestaande klanten zien dat ze gehoord zijn en ze kunnen zien SuperZorg aan de problemen gewerkt heeft.

Verder in het filmpje gaat Benzo langs bij het hoofdkantoor en geeft een kijkje achter de schermen van SuperZorg.
Benzo volgt zijn eigen aanmelding (van eerder uit het filmpje) en gaat langs bij de werknemers op kantoor die de aanvraag in behandeling nemen.

Zo zien klanten wat er met hun aanvraag gebeurd, en laat zien wat er gebeurd met de aanvragen die mis gaan.
Door met een aantal werknemers van SuperZorg te spreken, wordt SuperZorg een bedrijf waar echte mensen van vlees en bloed werken, waar af en toe wel iets fout gaat.

Waar veel bedrijven de boot in gaan is: een reklame filmpje willen maken.
Hiermee ga je uit van jezelf, in plaats van de kijker.
Dit werkt voor YouTube advertenties, maar niet voor organische content.
Kijkers zullen niet klikken en kijken videos niet uit.

In dit voorbeeld moet er entertainment waarde in zitten voor kijkers.
Dit is inherent aan het kiezen voor een vlogger als influencer.

Educatief versus nieuwsgierigheid

  • Nieuwsgierigheids-content
    In het bovenstaande voorbeeld hebben gekozen voor een brede doelgroep.
    Hier leent nieuwsgierigheids-content zich goed voor.
    Vanuit hier kijken we welke influencers zich daarbij aansluiten.

    Het voordeel van nieuwsgierigheids content is dat vloggers viraal kunnen gaan, en dus meer ogen.
  • Educatieve content
    Voor een ander soort bedrijf, had niche content wellicht beter geweest.
    Als we Benzo luidsprekers voor muziek producers hadden laten promoten, was dit weggegooid geld geweest.
    Beter was het dan om een educatieve YouTube creator in de muziek productie niche te vinden.

    En was een YouTube SEO strategie beter geweest.
    Dan hadden we ons gefocust op informatieve waarde en de zgn “curiosity gap” (het verschil tussen wat kijkers NU weten en WILLEN weten om een doel te bereiken).

    Het voordeel van een SEO aanpak is het tijdsbestek waarin de video bekeken wordt.
    Dit kan 3 or 5 jaar vanaf nu zijn.

    Echter de kans viraliteit is erg laag met educatieve content omdat het potentiele publiek kleiner is.
    Maar een SEO wel veel gerichter en levert warmere leads op.

Meer informatie over YouTube Zoeken en YouTube Home/Aanbevolen algoritmes.

Belangrijk

Welke methode je ook kiest, het is belangrijk om de influencer zijn ding te laten doen.
Je kunt gesprekspunten aanleveren aan de influencer.

Maar de influencer heeft zijn eigen manier van werken die resoneert bij zijn/haar publiek.
Zij zijn gewend aan manier van presenteren, humor, video opbouw etc etc.

Vertrouw erop dat deze manier werkt.
Wanneer je de influencer teveel stuurt, kan een boodschap heel onnatuurlijk overkomen.
Kijkers kunnen dit van mijlenver “ruiken”, hetgeen de effectiviteit van je marketing campagne negatief beïnvloed.
Wanneer je de influencer deze vrijheden geeft, zal dit beter converteren.

Wij helpen je bij Creator Bureau graag met influencer marketing.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top