Nieuw YouTube kanaal starten voor bedrijven? onze geheime strategie

Ideale kijker bepalen

Alles wat hierna volgt, werkt niet zonder dat je je ideale kijker hebt bepaald.
Nog voordat je iets upload zul je eerst wat plannen moeten maken.
Zeg maar, de bouwtekening van een huis.
Het dak blijft niet overeind wanneer de muren het gewicht niet kunnen dragen.

Als ondernemer en bedrijf heb je als het goed is je doelgroep bepaalt.
Dit kun je 1-op-1 overnemen voor je YouTube kanaal.
Maar het kan wellicht wat aanscherping gebruiken.

Je ideale kijker bepalen doe door middel van twee zaken:

  • Demografie
    Waar je klant woont, geslacht, hoe oud hij/zij is, getrouwd is, kinderen heeft etc.
  • Psychografie
    Wat zijn/haar doelen zijn, pijnpunten, motivators, angsten etc.

Wanneer je dit weet kun je dit als filter voor je YouTube kanaal.
Elk video idee dat niet door deze filter heen komt, is het niet waard om te maken, want het trekt het verkeerde publiek.

Daarbij geeft het redenen voor kijkers om videos te kijken.
Bijvoorbeeld: je kan dreigen met angsten in thumbnails om te klik te krijgen.
De ethiek daargelaten, het is wél extreem effectief.

Bij Creator Bureau hebben we vragenlijsten voor je klaarliggen die je kunt doorlopen om je ideale kijker te bepalen.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Momentum techniek

Voordat ik de techniek uit leg, moet ik even uitleggen dat videos bij hun release in de eerste paar uur een flinke onnatuurlijke trap onder hun kont krijgen op het het gebied van promotie.
Hoe groter een YouTube kanaal is, hoe groter die eerste promotionele piek is.

Door deze onnatuurlijke promtie kan YouTube data verzamelen over hoe kijkers reageren op de video.
Aan de hand van deze metingen bepaalt YouTube hoe hard het de video verder gaat promoten op het platform.
Zie reseach paper voor details.

Iedereen heeft dus een eerlijke kans, ook kleine kanalen met een goede video.

Wanneer nu één of meerdere bestaande videos plotseling tractie krijgt (50+ views p/d op nieuw kanaal) op YouTube via Home of Aanbevolen, release direct een nieuwe video rond hetzelfde onderwerp binnen een paar uur.

Wat gebeurt er?
Door de tractie van de bestaande video, krijgen de kijkers van deze tractie-video, je nieuwe video voorgeschoteld op Home of Aanbevolen.
Doordat dit gecombineerd wordt met de onnatuurlijke promotie van nieuwe video, wordt de nieuwe video veel harder gepusht dan normaal.

Wanneer je op tractie van de nieuwe video, nog een tweede nieuwe video released, wordt de tweede NOG harder gepusht.
Wanneer je op de tractie van de tweede een derde released, wordt deze NOG harder gepusht.
Dit sneeuwbal effect kan ontzetten snel gaan (1000-en abonnees binnen een paar dagen).

Maar dit betekent dat je wél snel moet kunnen schakelen.
Wanneer je te lang wacht kan de tractie voorbij zijn, en is je kans verkeken.
Om gebruik te maken van de tractie, is het handig om videos in het voren gemaakt te hebben.

Bij het starten van een nieuw kanaal, raden we daarom aan om meer videos te maken dan je online zet.
Je released en paar videos tegelijkertijd bij de start zodat kijkers altijd wat te kijken hebben op je kanaal (we willen de sessie-kijktijd verhogen).

Vervolgens druppel je langzaam nieuwe videos uit: eens in de twee weken/maand … afhankelijk van de content.
Dit geeft je ten eerste tijd om meer videos te maken, en ten tweede kun je direct een video releasen op het moment dat er plotseling tractie komt.

Er is wel een kanttekening bij deze techniek: videos moeten goed zijn.
Met andere woorden: een aantrekkelijke thumbnail hebben en de aandacht van kijkers kunnen vasthouden.

Bij Creator Bureau hebben we jarenlange ervaring om videos perfect te maken, zodat ze zullen scoren met deze techniek.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Combinatie zoeken en nieuwsgierigheid

Educatieve kanalen zijn gericht op YouTube Zoeken.
Het nadeel van YouTube Zoeken is, dat het vaak vrij niche is.
Het trekt minder kijkers dan videos die gericht zijn op YouTube Home en Aanbevolen.

Maar toch kun je als educatief kanaal wel YouTube Home en Aanbevolen gebruiken om even een goede sloot aan views binnen te harken.

  • Bedenk hiervoor een video die veel mensen aan spreekt in de niche.
  • Bedenk een unieke reden voor kijkers om te klikken op deze video. Het moet nieuwsgierigheid wekken.
  • Bedenk en maak meerdere goede titels en thumbnails voor de video en kies de beste 3

Het voordeel dat je hebt als nieuw kanaal, is dat YouTube je meer promoot dan de 1000-10.000-abonee kanalen.
Dit gaan we gebruiken om hoog te scoren op YouTube Home en Aanbevolen.

Voorbeeld:
Het educatieve kanaal DeeJayPlaza is gefocust op DJ tutorials (dus: gericht op YouTube Zoeken).
Tractie in YouTube Zoeken duurt 3-6 maanden.
We hebben een video bedacht: waarom het slecht gaat met de marktleider in DJ apparatuur.

Niemand zal op dit onderwerp zoeken.
Maar wanneer je een DJ bent, en je ziet een thumbnail met grafiek grafiek van een rode pijl naar beneden met de boodschap dat het slecht gaat met het grootste DJ merk, wil je hier op klikken.

Dit is precies wat er gebeurde.
De video kreeg binnen enkele dagen 200.000 kijkers.
Dat zijn bizarre kijkcijfers voor een nieuw kanaal.
DeeJayPlaza ging van 150 abonnees, 1500, kreeg 6000 uur kijktijd en was binnen 3 dagen gemonitized.

Combineer met momentum
In het bovenstaande voorbeeld, hebben we de momentum techniek erbij gehaald.
In het momentum van de 200k video, hebben we een nieuwe video gereleased: de marktleider is nog slechter dan je denkt.
50.000 gratis views door mee te liften op het succes van de 200k video.

Met deze en andere technieken hebben we al honderden klanten in binnen en buitenland geholpen hun YouTube kanalen te groeien.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Content gracht

Vroeger sloeg men een gracht rondom een kasteel om de vijand op afstand te houden.
Ditzelfde kun je doen met content: door content te maken die je concurrentie op afstand te houden.

Dit kun je doen door content te maken waarvan de concurrentie niet mogelijkheden/capaciteiten heeft om deze producteren.

Bijvoorbeeld:
Voor onze portfolio YouTube kanaal DeeJay Plaza hebben we een video gemaakt over de beste DJ software.
Hierin zitten 8 DJ programma’s die we allemaal geïnstalleerd en getest hebben.
Dit is zo vreselijk veel werk, dat hiervoor zich nog niemand op YouTube aan deze taak gewaagd had.

Maar de kijker wil dit zien: in een video over de beste dj software, wil je alle software zien.
Dit hebben we gekoppeld aan een artikel op onze website waarin we in de YouTube video verwijzen.
Door het artikel kunnen we met hetzelfde onderzoek ook in Google gevonden kan worden.

Als klap op de vuurpijl hebben we in het artikel een uitgebreide tabel gemaakt waarin alle functies van DJ software met elkaar vergelijken worden.
Daarbovenop hebben we de performance van alle software getest en met elkaar vergeleken in een tabel.
Daarbovenop hebben we over elke software in de lijst is een review geschreven in een apart artikel, die we linken vanuit het hoofd artikel.

Als reden-om-te-klikken hebben we bijna 1500 DJ’s een enquete in laten vullen.
De volgorde van de software in het artikel en de video is gebaseerd op de uitslag van deze enquete.
Dit hebben we verwerkt in de titel van de video en het artikel.

De informatie rond het onderwerp is zo uitgebreid, dat het een one-stop-shop is geworden voor klanten.
Concurrenten houden we op afstand omdat aan de hoeveelheid en diepte van informatie heel moeilijk te tippen is.

Het nadenken over een content gracht vergt wat creativiteit en helpen we je graag mee.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Content fuik

Net zoals vissen in een fuik zwemmen, kunnen kijkers dat ook.
Een content fuik triggert het YouTube algoritme, omdat je sessie kijktijd omhoog gaat.

Met verschillende technieken is het mogelijk om kijkers naar meerdere videos te leiden.
Bijvoorbeeld door kijkers te wijzen dat ze een volledig beeld van een onderwerp kunnen krijgen door een andere video te bekijken.

Zogeheten eindschermen lenen zich hier uitstekend voor.
Kijkers weten toch vaak niet wat ze na je huidige video moeten kijken, je helpt ze een handje daarbij.

Door kijkers door een groot deel van je video bibliotheek heen te leiden, vergroot je de kans dat kijkers meer videos van je zullen vinden om YouTube Home en Aanbevolen.
Hierdoor kun je een sneeuwbal-effect creëren, waardoor een kanaal heel snel kan groeien.

We helpen je bij Creator Bureau graag met deze en andere groei technieken.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top