Table of Contents
- #8 Richt je niet op zoekwoorden (SEO)
- #7 Kijkersfuik
- #6 Geen lucht in de video
- #5 Tot het einde laten kijken
- #4 Structuur
- #3 start opnieuw
- #2 gebruik momentum
- #1 Thumbnail eerst
#8 Richt je niet op zoekwoorden (SEO)
Zoekwoorden zijn minder belangrijk dan ze waren voor 2015, toen YouTube naar het Google Intelligence algoritme over stapte.
Vanaf dat moment ligt de focus meer op onderwerpen, want sindsdien kan YouTube verbanden leggen betekenissen van woorden.
Bijvoorbeeld: boot is bijna hetzelfde als schip en schuit.
Dat betekent niet dat zoekwoorden volledig uitgerangeerd zijn.
Mensen zoeken tenslotte met zoekwoorden, en herkennen video onderwerpen aan de hand van bekende woorden.
Maar YouTube kijkt ook heel erg sterk naar het gedrag van kijkers met betrekking tot een video.
Dit geeft de video maker de mogelijkheid om meer focussen op het menselijk aspect, in plaats van het algoritme proberen te manipuleren.
In plaats van ellenlange titel te maken waar alle zoekwoorden in voor komen, kun je een leesbare titel maken.
Beter nog: een titel die de kijker nieuwsgierig maakt.
Geen kijker gaat namelijk moeite doen om een spammy monster titel te lezen en te begrijpen.
YouTube detecteert dit.
Ondanks je technische SEO beter is, zal het je video niet promoten omdat niemand er op klikt.
Waar kun je zoekwoorden gebruiken in je video?
De belangrijkste plaatsen zijn:
- Titel
- Video beschrijving
- Spraak video
- Hoofdstuk namen bij de tijdsincatie (Eng: chapter titles at the time stamps) in de video beschrijving
Hier een uitgebreide uitleg over YouTube SEO.
#7 Kijkersfuik
Voor je promotie kijkt YouTube goed naar hoe lang je kijkers kunt vasthouden over meerdere videos.
Dit wordt ook wel sessie-kijktijd genoemd.
Met eindschermen kun je op een makkelijke manier je sessie-kijktijd verlengen als je dit handig aan pakt.
Een eindscherm kun je toevoegen aan het einde van een video en heeft één of meerdere klikbare elementen, zoals videos, afspeellijsten en abonneer-knop
Door bij het schrijven van het script na te denken over de vervolg video die in lijn is met de huidige.
In educatieve videos, kun je informatie in de video dusdanig doseren dat een belangrijk deel van de noodzakelijke informatie te vinden is in de vervolg video.
Belangrijk daarbij is dat je de vervolgvideo aan de kijker “verkoopt”:
de kijker moet de volgende video ook kijken.
Bijvoorbeeld.
We hebben wel eens een video gemaakt over de beste Mac’s voor muziek productie.
In het eindscherm hebben we ze verteld dat ze beter geen Mac kunnen kopen, en de reden daarvoor kunnen kijkers vinden in de volgende video.
De doorklikratio was grofweg 50%, hetgeen hoog is voor een eindscherm.
Wanneer je dit uit plant over meerdere videos, kun je kijkers in je kijkersfuik laten “zwemmen”.
Je neemt kijkers zo bij het hand en laat ze video voor video door je video bibliotheek laat gaan.
Als wij Creator Bureau kanalen starten voor onze klanten, is dit iets waar we met onze YouTube content strategie rekening mee houden.
Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.
#6 Geen lucht in de video
Veel video makers hebben de neiging om heel veel “lucht” in videos te stoppen.
Vulling die nergens over gaat, niet bijdraagt aan de video of de verhaal lijn.
We zien ook hele grote media bedrijven van bijvoorbeeld omroepen deze fout maken.
Door honderden van onze kijkers-loyaliteit-grafieken en van klanten te besturen, hebben we gezien wat kijkers wel en niet willen.
Waarom video makers hun kijkers-loyaliteit-grafieken niet bestuderen is ons een raadsel, want het geeft een schat aan waardevolle informatie.
Data liegt niet.
Intro’s
Door honderden grafieken te bestuderen hebben we gezien dat intro’s, bumpers en hooks een grote reden zijn voor kijkers om af te haken.
Ons meetpunt is gemiddelde kijktijd op 30 seconden (Eng: average view duration at 30 seconds).
Met andere woorden: we keken naar het percentage mensen dat afgehaakt is na 30 seconden.
Door gewoon de video te starten zonder poespas, zien we steevast de beste resultaten, soms wel 85%.
#5 Tot het einde laten kijken
Afhaken van kijkers is funest voor je kijktijd en dus promotie.
Om te voorkomen dat kijkers voortijdig afhaken is het verstandig om kijkers niet te laten merken dat de video afgelopen is.
Voorbeelden: kijkers bedanken voor het kijken, conclusies, samenvattingen etc.
Blijf op dezelfde toon en snelheid informatie geven en verwijs direct naar de volgende video middels het eindscherm.
#4 Structuur
Het uitschrijven van de verhaallijn van een YouTube video wordt vaak onderschat.
Dit geeft je namelijk de mogelijkheid om informatie te doseren en goed te verdelen over de video, waardoor je een spanningsboog creëert.
Deze spanningsboog zorgt ervoor dat kijkers blijven kijken.
Niet iedere video productie is gebaat bij een woord-voor-woord script, maar een grove rode draad in een paar punten is wel het minimum.
Een goede video heeft een verhaal lijn en een opbouw.
Bij instructievideos vloeit dit vaak vanzelf door op een logische wijze de informatie en werkwijze te volgen.
Maar bij VLOGs en andere nieuwsgierigheids-videos is het uitzetten van de spanningsboog erg belangrijk, omdat de video anders vreemd aan voelt.
Kijkers weten niet waar ze naar zitten te kijken en klikken weg.
Het makkelijkste voorbeeld is een top 10.
Door bij nummer 10 te starten en af te tellen naar nummer 1, creëer je een spanningsboog die kijkers opgelost willen hebben.
Dit stimuleert kijkers om tot het einde te willen kijken.
Belangrijk bij top 10’s is dat je de inhoud van de Top 10 niet prijs geeft met de hoofdstuk titels.
Puur door naar de titels te kijken weten kijkers wat nummer 1 is, en hebben ze geen reden meer om de video uit te kijken.
Bij Creator Bureau adviseren we klanten dagelijks over de structuur van hun videos.
Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.
#3 start opnieuw
Soms worstelen YouTube kanalen om tractie te krijgen.
We hebben er zelf ook meerdere gehad.
De truuk om dit tegen te gaan is: een nieuw kanaal starten.
Door voortdurend nieuwe YouTube kanalen te starten, viel ons iets op:
nieuwe kanalen krijgen makkelijker meer kijkers dan bestaande kanalen.
Door dezelfde videos van een tractieloos kanaal te uploaden naar een nieuw kanaal, kregen we 3x – 100x meer views op de videos op een nieuw kanaal.
We hebben wel gemerkt dat de voorwaarde om deze techniek te laten werken is dat de kijktijd en thumbnail van de videos goed zijn.
De enige manier om dat te bereiken is: ervaring.
Het bestuderen van honderden kijkers-loyaliteits-grafieken en thumbnail A/B test uitslagen heeft ons waardevolle kennis over kijkgedrag gegeven en daardoor groeikansen voor nieuwe kanalen enorm vergroot.
Als je gebruik wil maken van deze jarenlange ervaring om YouTube kanalen snel te laten groeien, neem even contact op.
YouTube geeft meer promotie weg aan nieuwe kanalen.
Dit maakt de instap voor nieuwe creators een stuk lager, want als je een klein beetje succes behaalt met je eerste videos, ben je eerder geneigd om meer te uploaden.
Als je opnieuw begint, kun je de beste videos van je “oude” kanaal gebruiken.
Kijk daarbij goed naar de kijktijd van deze videos op je oude kanaal.
Ga met een scherp oog over de kijkers-loyaliteits-grafieken heen, en her-edit de videos op plaatsen waar veel kijkers wegklikken.
We van Creator Bureau kijken graag samen met jou naar je kijkers-loyaliteits-grafieken interpreteren de data voor je.
Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.
#2 gebruik momentum
Iets waar ik geen YouTube adviseur over hoor praten is: momentum van videos gebruiken, vooral om snel nieuwe kanalen te groeien.
Wanneer nu één of meerdere bestaande videos plotseling tractie krijgt (50+ views p/d) op YouTube via Home of Aanbevolen, release een nieuwe video rond hetzelfde onderwerp binnen een paar uur.
Door de tractie van de bestaande video, krijgen de kijkers, je nieuwe video voorgesteld op YouTube Home of Aanbevolen.
Doordat dit gecombineerd wordt met de “onnatuurlijke” promotie van een nieuwe video, wordt de nieuwe video veel harder gepusht dan normaal.
Wanneer je op tractie van de nieuwe video, nog een tweede nieuwe video released, wordt de tweede NOG harder gepusht.
Wanneer je op de tractie van de tweede een derde released, wordt deze nog harder gepusht.
Dit is een sneeuwbal effect en dat heel snel kan gaan.
Maar dit betekent dat je snel moet kunnen schakelen.
Wanneer je te lang wacht kan de tractie voorbij zijn, en is je kans verkeken.
Om dit te kunnen doen, is het handig om videos in het voren gemaakt te hebben.
Mocht dit te snel gaan of wil je meer weten over de achtergrond waarom dit werkt, ik ga dieper op deze techniek in mijn artikel over nieuwe YouTube kanalen.
#1 Thumbnail eerst
Door voor het filmen na te denken over titel en thumbnail miniatuur, vergroot je de kans dat je video veel kijkers krijgt.
Door een thumbnail en titel eerst te maken, kun je met het script perfect aansluiten op de thumbnail.
Andersom is 10x lastiger (de thumbnail aan laten sluiten op de video).
Een thumbnail en titel bevatten een reden om te klikken voor kijkers.
Wanneer je daar na afloop over na moet denken, maak je het jezelf extra lastig.
Meer thumbnail wijsheden hebben we opgenomen in onze YouTube Thumbnail Training.
Bij Creator Bureau hebben we ons gespecialiseerd in organische YouTube marketing.
Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.