Snel groeien op YouTube? Waarom adverteren NIET werkt

Het is heel verleidelijk om een YouTube kanaal te laten groeien middels adverteren.
Met een paar centen pomp je de cijfertjes van je kanaal op, zo lijkt het net alsof je weet wat je doet.
“Social proof” is een bekend marketing concept dat werkt.
Echter, het kan meer kapot maken dan je lief is.

Als het zou werken, zou ik het zelf ook doen.
Dan zouden alle grote YouTube kanalen het doen.
Maar ik daag je uit om 1 groot YouTube kanaal te noemen dat groot is geworden met adverteren!

In plaats daarvan huren de grote jongens thumbnail designers in.
Waarom?
Omdat dat beter werkt dan adverteren!

Adverteren om een product te verkopen op YouTube kan extreem goed werken en is vaker goedkoper dan andere manieren van adverteren.
Je kunt met YouTube klanten een goede visuele indruk laten krijgen van je product om op die manier vertrouwen te winnen, en over de streep te trekken om te kopen.

Maar adverteren om je YouTube kanaal te laten groeien is eigenlijk altijd een slecht idee.
Hiervoor zijn drie belangrijke redenen.

1. Je moet blijven adverteren

Adverteren is eenmalige synthetische “groei”.
Het lijkt of je groeit, maar in werkelijkheid doe je dit niet, je blaast alleen de cijfertjes op.
Schijn bedriegt, want het is eigenlijk alleen een ego-boost.

Ik snap heel goed dat YouTube adverteren aanbiedt, omdat het de “gift that keeps on giving” is.
Je hebt klanten voor het leven.

2. Het levert geen enthousiast publiek op

Een publiek dat je videos zelf ontdekt is enthousiast over je videos en klikken op “abonneren” omdat ze meer van dit soort videos willen zien.
Denk maar eens het euforische gevoel als je iets nieuws ontdekt hebt; zo werkt dit ook met het vinden van YouTube kanalen.

Maar geabonneerde kijkers via adverteren, stemmen simpelweg niet af op het kanaal (dit is zichtbaar in YouTube Analytics), omdat ze eigenlijk niet echt geinteresseerd waren toen ze op “abonneren” klikten.
“wel aardig” is een andere gedachte dan “toffe videos”.

Wanneer verhoudingsgewijs minder advertentie-abonnees afstemmen op je kanaal dan de organische abonnees van de concurrentie, kan het YouTube organische algoritme concluderen dat je kanaal slechter is dan de concurrentie.
Daardoor promoot YouTube je content minder.

3. Je bouwt geen kennnis op

Door het maken van videos en deze organisch uit te zetten, bouw je door de jaren waardevolle kennnis op.
Met organische groei ontwikkel je een extra zintuig dat je vertelt of je volgende video goed wordt ontvangen door je publiek, omdat je steeds beter weet wat werkt.

Hetzelfde geldt voor producten die je wil verkopen aan je publiek.
Als je op basis van organische groei een product kunt ontwikkelen dat 100% aansluit op de behoefte van je publiek in plaats van 30%, zul je veel makkelijker en meer verkopen.

Hoe ik mijn klanten krijg

Met andere woorden: met advertenties zou je jezelf vreselijk in je eigen voet kunnen schieten.
Niet alleen groeit je kanaal niet meer als stopt met adverteren, je hebt daarbij ook nog eens betaald om je YouTube kanaal naar de maan te helpen.

Adverteren ter promotie van je kanaal is altijd een korte termijn strategie.

Klanten kloppen vaak bij mij aan omdat ze hebben geadverteerd en hun kanaal niet meer groeien zonder adverteren.
Ik heb meerdere klanten geadviseerd om een nieuw kanaal te starten met een gefocust publiek.

Organische groei is langzamer (soms heeeeel langzaam), maar het levert je een geangageerd publiek op.
Een publiek dat je vertrouwt en op jou af stemt omdat ze geinteresseerd zijn in jouw bedrijf en producten.

Toch adverteren?

Als je toch het risico wil nemen met adverteren: promoot content met content.
Dat wil zeggen: adverteer je kanaal met een video die doorsnee is op je kanaal.

De kijkers die abonneren weten in ieder geval wat ze kunnen verwachten wanneer ze een notificatie ontvangen van je nieuwe video.

Alternatief

Er is een alternatief voor adverteren om je kanaal te promoten die veel minder risico met zich mee brengt.
Probeer een samenwerking aan te gaan met gevestigde kanalen die dezelfde doelgroep hebben als jouw kanaal.

Kijkers kunnen op deze manier bekend raken met je bedrijf, en geinteresseerden kunnen een kijkje nemen op jouw kanaal en zich abonneren.
De “social proof” oftewel de “know, like & trust”-factor die zo belangrijk is, is al aanwezig omdat ze het gevestigde kanaal vertrouwen.

Samenwerking aan gaan met grote YouTube kanalen kan wel lastig zijn.
Er moet een gelijkwaardige waarde-uitwisseling zijn: er moet voor het gevestigde kanaal ook een voordeel aan kleven om jouw kanaal te promoten.

Je kunt daarom betalen voor de aanbeveling.
In plaats van investeren in advertenties, investeer je in de aanbeveling van een gevestigd kanaal met een geengageerd publiek

Een bijkomend voordeel is, wanneer het andere kanaal evergreen content maakt, de promotie voor jouw kanaal ook evergreen is.
Met andere woorden: promotie op de automatische piloot.
Dit is echter wel vaak wel in de prijs verwerkt.

Heb je vragen over onze diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of
Boek hier direct een Zoom consult.

Scroll to Top