Waarom YouTube SEO tools niet werken, en wat wél

We hebben TubeBuddy en VidIQ jarenlang gebruikt.
Totdat we een nieuw kanaal startten en positieve resultaten kregen op verschrikkelijk competitieve onderwerpen.

Een ander voorbeeld:
TubeBuddy gaf 19/100 slechte score voor de zoekwoorden “best DAW” (=muziek productie software).
Het is het ons tot twee keer toe gelukt om op nummer 1 te komen in de zoekresultaten.
Video 1 heeft 500K views gehaald (bewijs).
Video 2 heeft 700K views gehaald (bewijs).
Toch blijft TubeBuddy me vertellen dat het dramatisch zoekwoord is.

Wat opviel was dat de resultaten van TubeBuddy en VidIQ soms ver uit elkaar lagen.
Dat betekent dat één van de twee slecht is, of allebei …

Door verder in de materie te duiken, ben ik erachter gekomen waarom deze tools zo slecht presteren.
Ik heb de YouTube API (programmeer interface die TubeBuddy en VidIQ gebruiken) onder de loep genomen en een eigen proof-of-concept tool geschreven, die haarfijn een aantal pijnlijke problemen bloot legt.

Probleem 1: je gebruikt je onderbuik niet

Het grappige is, dat je door de jaren heen een onderbuik gevoel ontwikkeld voor wat werkt en niet.
Dat zesde zintuig ontwikkel je door veel ervaring op te doen.

Als ik naar TubeBuddy had geluisterd met “best DAW”, had ik mezelf meer dan een miljoen views door mijn neus geboord en 10.000 euro aan advertentiegeld.
Ik heb naar mijn onderbuik gevoel geluisterd.

Wanneer je al het “denkwerk” over laat aan een algoritme, schakel je elke vorm van logica uit.
Maar je leert ook niet van je “fouten”, je hebt geen idee wat er mis ging.

Probleem 2: gebrek aan data

Door in de YouTube API te duiken, kwam ik erachter dat je niet alle data krijgt die je nodig hebt.

Je hebt een viertal zaken nodig

1. weinig concurrentie

De kleiner de kanalen van de concurrentie (kijkers en abonnees), de groter de kans dat je een zoekopdracht kunt winnen.

Hiermee kunnen tools je helpen, deze informatie is beschikbaar in de YouTube API.
Tot zover geen probleem.

2. Groot zoek volume

Wanneer geen hond zoekt met deze zoektermen zul je geen kijkers krijgen.
Meer zoekvolume = grotere kijk potentie.

Hier is waar het helemaal mis gaat.
De YouTube API geeft geen zoek volume.

Dat betekent dat zoekvolume zult moeten gaan schatten.
Het probleem van schatten is, dat het daardoor nooit 100% klopt.
Je bent bij wijze van spreken Russisch roulette aan het spelen.
(Russisch roulette heeft betere kansen, omdat je zeker weet dat het een keertje raak is).

Ik denk dat het hier dan ook mis gaat met de SEO tools van VidIQ en TubeBuddy.

3. Relevante zoekresultaten

Alleen relevante videos geven een betrouwbaar resultaat voor jou als creator.
Want alleen dan kun je zien hoe groot de concurrentie is.

Wanneer zoekresultaten niet (of weinig) relevant zijn aan de zoekopdracht, kan YouTube geen goede videos vinden.
Dat kan een goed teken zijn: niemand heeft een video gemaakt.
Maar het kan ook zijn dat dit is, omdat er geen interesse is van kijkers.

Tools gaan er klakkeloos vanuit dat de zoekresultaten die de YouTube API terug geeft relevant is.
Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.
Want vaak de 3e en 4e zoekresultaat is niet of slecht gerelateerd aan je zoekopdracht.
(zoek maar eens op YouTube, je zult zien wat ik bedoel).

Maar niet relevante zoekresultaten worden wel meegenomen in de score van YouTube SEO tools.

4. Hoe sterk is de competitie?

Hoe goed is de video van de concurrentie?
Hoe lang kijken kijkers naar deze video?
Als ze snel wegklikken omdat het een saaie video is, kun je een interessantere video maken.

Ook kleine kanalen kunnen steengoede videos maken die moeilijk zijn te verslaan.
Kun je een betere video maken dan de videos die op de 1e, 2e en 3e plaats staan?

Wat werkt wél?

We doen gewoon handmatig zoekwoorden onderzoek doen!
We kunnen door onze ervaring vertrouwen op dat onderbuik gevoel.

  • We zien hoe sterk de concurrentie is
  • We zien hoe goed thumbnails van de zoekresultaten zijn
  • We kunnen zien wat voor publiek het trekt
  • We kunnen zien of zoekresultaten relevant zijn
  • We kunnen productie kwaliteit zien
  • We kunnen inschatten of we een beter video kunnen maken dan de concurrentie

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top