YouTube strategie voor artiesten – hoe het wél werkt

YouTube voor artiesten is een tricky onderwerp, waar ik mezelf als DJ ooit gigantisch de plank misgeslagen heb.
Maar daardoor kan ik je als geen ander vertellen wat je wél moet doen.

Doel, doelgroep en videos

Voor ieder YouTube kanaal is het belangrijk de doelgroep en doel te bepalen.
Net zoals bij bedrijven en … artiesten.

Dus stel een aantal vragen:

  • Wat is je doel?
  • Welke doelgroep wil je aanspreken?
  • Met welke content ga je die doelgroep aanspreken?

Mijn fout met mijn eerste YouTube kanaal over DJ-en was niet nadenken over mijn doel.
Want vanuit het doel komt je doelgroep.
En vanuit je doelgroep: welke content dat daarbij past.

Mijn doel: ik wilde mezelf promoten als DJ.
Als beginner had ik niet over de doelgroep nagedacht, dus ik ben begonnen met DJ tutorials te maken.
Maar wie spreek je aan met DJ tutorials?
DJ’s!
Maar via DJ’s krijg ik geen boekingen.

Als ik mezelf had willen promoten had ik een van twee doelgroepen moeten kiezen:

  • fans
  • boekers van DJ’s / event organisatoren

In dit geval zou ik kiezen voor fans.
Want event organisatoren hebben geen probleem om je te boeken als jij je fans kunt meenemen naar een event.

Als artiest: ga op de stoel van je fan zitten en bedenk:
Wat zou een fan willen zien op YouTube?
Wat wil je fan het liefst weten van je?

Als muzikant zou bijvoorbeeld:

  • zou je muziek van je op YouTube kunnen zetten en kleine simpele video clips van kunnen maken.
    Als DJ had ik mixes kunnen maken op YouTube.
  • Videos van achter de schermen. Datgene wat fans niet zien.

Tips voor artiesten

  • Kijk naar wat andere artiesten doen op YouTube voor ideeën.
    Ga niet kopiëren maar bedenk een variatie en geef er je eigen draai aan.
  • Laat vooral je persoonlijkheid doorschrijnen in je videos.
    Ga geen personage neerzetten, maar wees gewoon jezelf.
    Authenticiteit is waar mensen een connectie mee kunnen opbouwen, en waardoor je makkelijker kaartjes verkoopt, merch of je producten.
  • Gebruik ook andere social media (zeker TikTok en Instagram) voor kruisbestuiving.
    Elk platform heeft zijn sterktes en zwaktes.
    TikTok en Instagram zijn goed om ogen op je te krijgen, maar YouTube goed in een relatie opbouwen met je fans.
  • Gebruik je social media vaker op het moment dat je even uit de spotlight bent op televisie of geen concerten geeft.
    Je geeft hiermee je fans regelmatig updates op rustige momenten en je brengt die spotlight weer even terug op jou als artiest.
    Anders zouden mensen kunnen gaan denken dat je van de aardbodem verdwenen bent of niet meer relevant bent.

Als je moeite hebt met het bedenken van content, we denken bij Creator Bureau graag met je mee.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top