Beste marketing social media platforms voor jouw bedrijf

In dit artikel duik ik in de voor- en nadelen van verschillende social media platforms voor online marketing voor je bedrijf.
Ik rank deze op basis van potentie voor een bedrijf.

#4 X & Twitter

Twitter is een beetje tussen de wal en het schip gevallen door de overname door Elon Musk.
Het aantal gebruikers is forst aan het dalen, en het aantal posts met complot theorien en misinformatie neemt exponentieel toe.
Twitter begint ook een imago te ontwikkelen dat het veel negativiteit promoot.

Daarbij heeft Twitter een heel groot bot probleem: content wordt gegeneerd en geconsumeerd door bots.
Het aantal volgers dat we organisch hebben vergaard zijn naar schatting 90% bots.
De enige manier om iets van tractie te krijgen is door een abonnement te nemen, waardoor je verificatie vinkje krijgt bij je naam.

Echter, uit praktijk blijkt dat ook met het verificatie vinkje, het lastig is om organisch te groeien.
Shadowbans worden regelmatig uitgedeeld, waardoor je account direct onbruikbaar wordt

Verkeer van andere sociale netwerken naar Twitter sturen lijkt de manier geworden te zijn om te groeien op Twitter.

Desondanks Twitter leent zich heel goed voor eenvoudig-te-maken content.
Je kunt makkelijk een gedachtengang delen of een foto.
Het beste werken korte videos, dit werkt beter dan tekst of foto’s.

Twitter als hoofd platform heeft niet onze voorkeur, maar als platform voor makkelijke content en gerecyclede content van andere platforms wellicht een optie.

#5 Facebook

De populariteit van Facebook is helaas steeds verder aan het afnemen.
Jongeren gebruiken het platform niet meer, het is voornamelijk nog Ome Gerrit die wat foto’s deelt van zijn kleinkinderen.

Facebook is tegenwoordig een verzameling van A.I. bots gegenereerde posts, die op hun beurt weer geliked en becomentariseerd worden door bots.
Echte mensen van vlees en bloed moet je met een vergrootglas zoeken.

Een ander nadeel van Facebook is het Pay-to-Play principe.
Organische groei is vrijwel onmogelijk op Facebook.
Als je exposure wilt, zul je hiervoor moeten betalen middels advertenties.

Echter het advertentie platform van Facebook is dusdanig ingewikkeld gemaakt, dat de instap vrij hoog is.
Het vergt veel tijd en geld om converterende advertenties te maken.

Facebook groepen is eigenlijk het enige wat nog werkt op Facebook om te verkopen.
Maar dit vergt behoorlijk wat onderhoud en je zult moeten adverteren om deelnemers te krijgen.
Zint eer gij begint.

#4 TikTok

Als beginnende creator is TikTok een geweldig platform.
Het pusht content van beginnende creators veel meer naar voren dan andere platforms.
Dat betekent echter ook dat je op een gegeven moment een plafond bereikt waarbij views stagneren, en groei uit blijft.

TikTok is extreem populair onder jongeren, hetgeen gelijk ook een groot nadeel is.
Jongeren zijn minder vermogend en dus minder geneigd om te kopen.
Uit ervaring heb ik geleerd dat de leads via TikTok slecht converteren omdat ze over het algemeen niet serieus zijn.

Ik heb bijvoorbeeld vele salescalls gehad met jongeren die bij doorvragen niet oud genoeg waren, maar ook ouders niet willen inschakelen.
Ondanks dit expliciet als een van de voorwaarden genoemd was om de salescall aan te vragen.
Met andere woorden: verspilde tijd en moeite.

Een ander nadeel dat ik heb ondervonden van TikTok, is dat het heel negatief is.
Commentaren hebben eigenlijk altijd van een negatief sentiment, veel meer dan zeg Instagram en YouTube.

Daarbij is TikTok in handen van ByteDance, een Chinees bedrijf dat gebruikersgegevens deelt met de Chinese overheid.
Ondanks het bedrijf claimt geen gegevens te delen met hun overheid, zijn ze dit bij Chinese wet verplicht.
Het privacy imago van ByteDance is niet erg goed en vermoedens bestaan dat de Chinese overheid gebruikersgegevens gebruikt voor minder legitieme doeleinden.

#3 Instagram

Instagram leent zich heel goed voor visuele content, zoals foto modellen en ontwerp (interieur ontwerp bijvoorbeeld).
Veel social media influencers en celebrities zitten op Instagram om hun glamoureuze leven te delen met hun volgers.

Korte videos doen het vrij goed en krijgen over het algemeen meer exposure dan foto’s.

Instagram is vooral populair onder jongeren en is over het algemeen wat informeler.

Het grote nadeel van Instagram is, dat je niet kunt linken naar specifieke content op andere platformen, tenzij je een bizar groot aantal volgers hebt.
In plaats daarvan, vraag daarom om een reactie achter te laten onder de post of DM te gebruiken.
Het automatiseren van een call-to-action via Instagram is daarom lastig.

Het voordeel van Instagram is, je kunt creators een DM sturen als gebruiker, zelfs grote creators openen deze vaak.

#2 LinkedIn

LinkedIn kan intens gefocust zijn op jouw doelgroep wanneer dit een zakelijke klant of freelancer betreft.
LinkedIn wordt heel serieus genomen in tegenstelling tot andere platforms, en heeft een deel-cultuur (mensen delen snel posts als ze deze interessant vinden).

LinkedIn converteert als een van de beste platforms van kijker naar klant.

De beste manier om ogen te krijgen op je bedrijf is door relevante content (genaamd: bijdragen) te schrijven.
Gebruikers van Linked In zijn over het algemeen best wel serieus en geinteresseerd.

#1 YouTube

Zonder twijfel staat YouTube bovenaan.
Dit is de reden dat Creator Bureau YouTube als expertise heeft boven alle andere platforms.

Echter wordt YouTube als marketing platform in Nederland vaak onderschat.
In Amerika snappen ze dit echter wel heel goed.

YouTube biedt als geen ander platform de mogelijkheid om een band te scheppen met je klant.
Klanten kopen nou eenmaal op basis van vertrouwen.

Met langere videos (videos van 3-10+ minuten) kunnen klanten de persoonlijkheid van je bedrijf en je product heel goed ervaren.
Dat is een stuk lastiger met korte filmpjes of een paar foto’s.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top