Wat is een YouTube content strategie?

Wij bij Creator Bureau maken dagelijks YouTube content strategien voor onze klanten.
Maar wat is het?

In het kort

YouTube content strategie is een plan (advies) voor het soort content dat je kunt maken op YouTube om je bedrijfsdoelen te bereiken.
Jij als klant definieert het doel, en wij adviseren je over hoe je er komt door middel van YouTube content.

Een content strategie is vergelijkbaar met de bouwtekening van een huis.
Als je zonder bouwtekening begint te bouwen en bijvoorbeeld niet nadenkt over het gewicht van het dak, kan het hele huis instorten.

Wat staat er in een content strategie?

Content strategien zijn altijd plannen die op maat gemaakt zijn voor jouw bedrijf, dus kunnen individueel verschillen.
Maar vaak staan er de volgende zaken in:

  • Het type video (longform, shorts or livestreams
  • Algoritme om je op te focussen (Zoeken of Home/Suggested)
  • Typen onderwerpen om videos over te maken.
  • Hoe kun je de concurrentie verslaan? Welke tactieken kun je toepassen?
  • Welke structuur moeten videos hebben?
  • Hoe lang moeten videos zijn?
  • Editing stijl
  • Thumbnail stijl
  • De plek van YouTube in relatie tot je andere social media, website(s), en mailing list(s).
    Deze kunnen elkaar kruisbestuiven wanneer je dit op de juiste manier doet.
  • Adverteren of organische groei?

Hoe kom je tot een content strategie?

Om een social media content strategie te ontwikkelen, gaan we onderzoek doen

  • Concurrentie onderzoek
    Wat doet je concurrentie?
    Wat werkt wel, wat werkt niet?
    Hoe sterk is je concurrentie? Hoe kun je deze tackelen?
  • Doel onderzoek
    Wat wil je met het YouTube kanaal bereiken?
  • Doelgroep onderzoek
    We kijken naar demografie en psychografie.
    Hierdoor kunnen we bepalen welke content aan spreekt.
    Meer info over doelgroep bepalen van een YouTube kanaal.
  • Onderscheid
    Waarom kijken mensen naar mijn kanaal?
    Wat maakt mijn content uniek?
    Wat voeg ik aan het platform toe dat anderen niet (kunnen) bieden?
    Als je dit niet weet, hoe kun je van kijkers verwachten dat ze abonneren?
    Hoe kunnen kijkers weten waarom ze jouw product moeten kopen?

Wanneer je deze vragen niet beantwoordt, geeft dit op lange termijn altijd groei en conversie problemen.
Dit weten we helaas uit uit eigen ervaring.

Voorbeeld

Voor een confectie bedrijf maken we een andere content strategie dan een bedrijf in zaagmachines.

We nemen voor dit voorbeeld even aan dat het kleding bedrijf hip is en gericht op een jonge mannen doelgroep.
We zullen bijvoorbeeld videos met challenges adviseren die met de kleding te maken heeft, om zo je product onder de aandacht te brengen.
Hiervoor gaan we YouTube Home en Aanbevolen focussen.
Dat betekent dat wel veel aandacht zulen besteden aan het terugkeren van kijkers, titel, thumbnails en video ideeen.
We zullen langere videos adviseren met een goede video structuur om andere videos op YouTube Home te passeren.

De zaagmachine fabrikant richt zich op een 30+ mannelijke doelgroep.
We zullen hiervoor bijvoorbeeld tutorials adviseren.
De videos lossen problemen van klanten op met jouw zaagmachine.
We zullen ons hier op YouTube zoeken gaan focussen.
Dat betekent bijvoorbeeld dat we veel aandacht zullen besteden aan YouTube SEO en communicatie in titel en thumbnail dat videos uitstralen de beste oplossing te hebben voor het probleem van jouw klant.
We zullen kortere videos adviseren die vanaf de eerste seconde bijdragen aan de oplossing.

Bij Creator Bureau helpen we onze klanten dagelijks met het ontwikkelen van een gedegen content strategie die toekomst bestendig is.

Heb je vragen over onze diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of
Boek hier direct een Zoom consult.

Scroll to Top