YouTube marketing: doelgroep bepalen als bedrijf

Je doelgroep bepalen is de eerste stap in een marketing plan van een bedrijf, maar ook een YouTube kanaal.
Als bedrijf kun je de doelgroep voor je YouTube kanaal gewoon overnemen.

In dit artikel ga ik er vanuit dat je nog geen doelgroep hebt bepaald.

Waarom bepaal je een doelgroep?

Een veelgemaakte fout is om je doelgroep breed te willen definieren.
Ik hoor bijvoorbeeld: “mijn doelgroep is iedereen die geinteresseerd is in psychologie”.
Dat werkt niet, want dat is veel te breed.
Iedereen heeft iets met psychologie, je zal specifieker moeten zijn.

Videos maken en hopen dat iemand geinteresseerd is, is een vaste formule voor een kanaal om op een fiasco uit te lopen.
Interesses bepalen van je doelgroep en vanuit daar videos maken, daarintegen een succes formule.

Ik heb ooit in een marketing boek gelezen:
“When you try to appeal to everyone, you will appeal to no one”.
Met andere woorden: als je iedereen probeert aan te spreken, spreek je niemand aan.

Het probleem is dat niemand kan zich identificeren met je bedrijf en waar je voor staat.
Je bent anoniem, je steekt niet uit boven de massa en daardoor makkelijk te vergeten.
Het gevolg is dat je niets (of weinig) verkoopt.

Je doelgroep bepalen, is bepalen wie je ideale kijker is.
Dit wordt ook wel eens je “avatar” genoemd.

Doel: YouTube algoritme activeren

Het doel is om een blauwdruk te krijgen voor je content.

Je begint niet met de muren wanneer je een huis gaat bouwen.
Je begint met de fundering waar je muren op staan, zodat je huis blijft staan.
De muren zijn de videos, de fundering is kennis van je doelgroep.

Wanneer een doelgroep definieert kan het YouTube algoritme makkelijker uitvogelen aan wie het je videos moet voorschotelen.

De ontdekkingsalgoritmes Home, Aanbevolen en Zoeken zijn gemaakt om content te vinden dat eenzelfde doelgroep aan spreekt.
Met andere woorden: kijkers met dezelfde interesses vinden hetzelfde leuk.
De algoritmes zijn letterlijk geprogrammeerd op: “Kijkers die dit leuk vinden, vinden dit vast ook leuk”.

YouTube Home en Aangebolen werkt 100% via dit principe, maar ook YouTube Zoeken heeft een sterke voorkeur voor videos met dit principe.
Een van de redenen dat YouTube SEO zo goed als dood is.

Voorbeeld

kzelf ben twee keer in deze valkuil getrapt en het kostte me tot 2 keer toe 150 videos om erachter te komen.

DJ kanaal

Mijn eerste DJ kanaal was bedoeld ter promotie van mezelf als DJ.
Ik ging tutorials maken over DJen en het produceren van muziek.

Als ik mezelf wil promoten DJ, voor wie is mijn content bedoeld?
Bookings agents van clubs, of fans van mijn performance (zodat bookings agents kunnen zien dat ik een publiek kan trekken dat kaartjes verkoopt voor een club).

Maar als ik tutorials ga maken over DJen, wat voor publiek trek ik?
Collega DJ’s.

Daarbovenop, ik maakte videos voor DJ’s en muziek producers.
Maar dat zijn twee hele verschillende doelgroepen.
Ondanks er een grote overlap zit, DJ’s kijken geen muziek productie content en vice versa.

YouTube advies kanaal

Zelfs voor mijn YouTube advies kanaal ben ik erin getuind.
(mijn vader zei altijd: “ervaring is gecondenseerde ellende”).

Ik had mijn doelgroep dit keer wel degelijk gedefinieerd: engelstalige landen met name Amerika, tussen de 30-40 jaar, getrouwd, wil zaak starten met YouTube.
Mijn doelstelling was: ik wil cursussen en diensten als YouTube adviseur verkopen.

Behalve dat het een vreselijk competatieve niche is en relatief weinig kijkers, begon me iets op te vallen.

  • Mijn kanaal trok veel kijkers uit India en Pakistan, waar weinig geld zit.
    Maar ook de klanten die ik wilde bereiken in Amerika hadden geen geld voor cursussen en al helemaal niet voor advies diensten.
    Het waren mensen die pas begonnen met YouTube.
  • Degene die mijn diensten wel boekten kwamen uit Europa, of hadden iets met Europa.
    Mijn klanten demografie van YouTube Analytics kwam totaal niet overeen met mijn klanten demografie.

    De klanten die ik wilde bereiken zaten in Amerika (daar is YouTube heel groot).
    Alleen Amerikanen zijn nogal skeptisch ten opzichte van de rest van de wereld, dat zijn wij als Nederlanders ook.
    Ik zal sneller iets bij een Nederlander kopen dan een Amerikaan.

Ik heb ooit een marketing boek gelezen: “people like us, do things like this”; mensen gaan niet snel buiten hun comfort zone van de gemeenschap waarin ze zitten.

Mijn doelgroep had moeten zijn: grotere bedrijven in Nederland die het nut van online aanwezigheid inzien.
Grotere bedrijven hebben marketing budgetten.
Creator Bureau was geboren.

Demografie

Ik heb een aantal vragen op een rijtje gezet voor je om je demografie te bepalen.

  • Waar woont je ideale kijker?
  • Welke taal spreekt je ideale kijker?
  • Hoe oud is je ideale kijker?
  • Welk geslacht heeft je ideale kijker?
  • Wat zijn zijn/haar hobbies?
  • Wat is zijn/haar familie situatie? (getrouwd, gescheiden, kinderen, vrijgezel)
  • Wat is zijn/haar financiele situatie?
  • Welke specifieke kennis, opleiding of levens ervaring heeft jouw ideale kijker om je content te kunnen volgen?
  • Welke type online/offline media consumeren zij (behalve YouTube)?
  • Wat zijn zijn/haar persoonlijke interesses?
  • Als je een CV zou schrijven van jouw ideale kijker, wat zou daar in staan?

Heb je hier moeite mee, of wil je weten of die specifiek genoeg is, helpen we je graag.

Psychografie

Waar de demografie heel tastbaar is, is de psychografie veel dieper.

  • Wat zijn zijn/haar angsten?
  • Wat motiveert jouw ideale kijker in het leven?
  • Wat zijn zijn/haar waarden en normen / waar gelooft jouw ideale kijker in?
  • Wat zijn de doelen in het leven van je ideale kijker / wat wil hij/zij bereiken?
  • Wat gebeurt er als je ideale kijker deze doelen niet bereikt?
  • Wat zijn de pijnpunten waar je ideale kijker mee te maken krijgt / waar worstelen ze mee?

Wat kun je hier mee?

Met de demografie weet je voor wie je videos zijn.
Voor kinderen zal je thumbnails maken met felle kleuren, dat doe je niet voor een 65+ doelgroep.

Met de psychografie heeft twee doelen

  • Ten eerste geeft het je een scala aan onderwerpen voor je videos.
    Ze helpen je om problemen van klanten op te lossen (zie artikel over promoten van YouTube videos).
  • Ten tweede geeft de psychografie geeft je redenen voor kijkers om te kijken.
    De sterkste redenen zijn de angsten.
    Gebruik dit dus in je titel en thumbnail, want daarom klikt je doelgroep.
    (en los deze belofte ook in in je video)

Demografie en psychografie zijn een filter voor alle toekomstige videos.
Als je video hier niet aan voldoet, heeft het geen zin om de video te maken.
Want het zal je producten of diensten niet verkopen.

Vind je dit lastig, we helpen je graag hiermee.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top