Vertrouwen
Door een video kunnen klanten een beter beeld krijgen van je bedrijf en producten.
Klanten kunnen je product of dienst zien en ervaren voordat ze het kopen.
Dit wekt vertrouwen.
Echter werkt het sterker wanneer je ook een aanwezigheid hebt op andere sociale media en een website.
Zorg dat wanneer klanten Googlen op je bedrijf of product, ze het daadwerkelijk kunnen vinden.
We bieden Google SEO diensten en website consultancy aan, mocht je daar moeite mee hebben.
Content
Wat voor videos kun je maken?
Voordat je kunt beginnen moet je twee dingen weten:
- Wat is de doelgroep van je product?
zie artikel over doelgroep bepalen voor meer info - Welk probleem lost je product op?
Heb je hier hulp bij nodig, kunnen wij je bij Creator Bureau helpen.
Dit wetende, kun je twee typen videos maken:
- Zoek gerichte videos
Kijkers gaan actief op zoek naar informatie in de YouTube zoekmachine.
In dit geval maak videos over het oplossen van de problemen van kijkers.
Gebruik jouw product hierbij of laat zien hoe jouw product/dienst dingen makkelijker, goedkoper of sneller maakt voor de klant.
Met andere woorden: wat is het voordeel voor de klant om je product/dienst te kopen?
Wanneer je je videos op een goede manier maakt, kan dit een evergreen sales pitch machine zijn.
Een video kan 5 – 10 jaar lang bekeken worden op YouTube, en dus 5 – 10 jaar klanten brengen op de automatische piloot, zonder dat je er actief omkijken naar hebt.
YouTube staat vol met tutorials die exact dit doen.
De auteurs van deze videos verkopen vaak digitale producten zoals een ebook of cursus. - nieuwsgierigheids videos
Kijkers krijgen videos aanbevolen op Home en Aanbevolen.
Doordat je je demografie en psychografie weet, kun je videos maken die in het interesse gebied liggen van je doelgroep.
Het hoeft niet per-sé over je product te gaan, zo lang het maar je doelgroep aan spreekt.
Door de videos kun klanten kennis laten maken met je product en hierdoor vertrouwen winnen.
Een goed voorbeeld is Redbull.
Zij verkopen een energiedrankje via YouTube!
Lees meer over: Hoe Red Bull miljoenen verdient met YouTube.
Maar een humor kanaal kan ook heel goed werken.
Denk aan de “even Apeldoorn bellen”-spotjes van tv.
Er is niets saaiers dan verzekeringen, maar humor is een goede manier om een merk onder de aandacht te brengen.
Een uitgebreide uitleg over nieuwsgierigheids videos en zoekvideos.
Elk van deze methodes vergt een andere strategie om de video onder ogen van je klant te krijgen.
Lees meer over: YouTube groei strategien.
Verhaal
Zorg dat je een verhaal hebt achter je product.
Een positieve emotie helpt klanten zich te verbinden met je bedrijf.
YouTube videos lenen zich uitstekend om dit verhaal over te brengen.
Is elk bedrijf geschikt?
Bijna alle bedrijven kunnen baat hebben bij aanwezigheid op YouTube: een webshop, een schoenenmerk, een staal verwerkings bedrijf, een software bedrijf etc.
Hoe groter een bedrijf is, des te logischer het is voor de klant om je te zien op YouTube.
Ook bedrijven waarvan een fysieke aanwezigheid ontbreekt voor alledaagse ogen, loont een YouTube kanaal sneller om er ogen op te krijgen.
Ik heb het bijvoorbeeld over een webshop (in tegenstelling tot een winkel die aanwezig is in elke winkelstraat in Nederland).
Wanneer het gaat om een lokaal bedrijf met 5 werknemers, zal je ROI (Return On Investment) laag zijn.
Omdat verhoudingsgewijs de kosten van het maken van content veel hoger liggen tot de omzet dan bij een groter bedrijf.
Een lokale snackbar zal weinig voordelen halen uit een YouTube kanaal.
Maar een fabriek die frikandellen maakt die in alle supermarktschappen in Nederland liggen, zou er heel veel baat bij hebben.
Gratis monsters
Het idee is niet nieuw, en het werkt nog steeds.
Voor fysieke producten, kun je (gratis) proefmonsters weg geven.
Klanten kunnen zich via een link in de video beschrijving aanmelden voor een gratis proefpakket (of een proefpakket tegen gereduceerd tarief).
Zo komen klanten die je product niet kennen toch in aanraking met je product.
Ze kunnen op deze manier de voordelen van je product ervaren.
Dit werkt ook voor bijvoorbeeld software.
Je hebt gratis account met beperkte functionaliteit.
Of geeft een gratis proef versie die 30 dagen geldig is.
Producten in de omschrijving
De video omschrijving loont zich om een link te plaatsen waar klanten je product direct kunnen aanschaffen.
YouTube heeft zelfs de mogelijkheid om webshops te koppelen aan een YouTube account.
De producten van je webshop worden weergegeven onder een YouTube video.
Dit mogelijkheid wordt veel gebruikt voor merch (t-shirts, hoodies, stickers, petten etc).
Mailinglist
Vergeet de kracht van een email lijst niet.
De drempel is lager voor klanten om zich in te schrijven dan een product te kopen.
Zorg dan wel dat je iets melden hebt in je emails.
Er moet waarde voor klanten zitten om ingeschreven te blijven op jouw email list.
Maar al te vaak wordt een mailing list gebruikt als reklame vuilstort voor een bedrijf.
Er is als klant geen reden om ingeschreven te blijven om zo’n lijst.
Ook in je email lijst kun je veel voorkomende problemen van klanten oplossen.
Om klanten nog sneller over de streep te trekken om zich in te schrijven, kun je een zogeheten “freebie” weg geven.
Dit is een gratis digitaal product dat klanten toegestuurd krijgen wanneer ze zich inschrijven.
Dit kan bijvoorbeeld een korte cursus zijn of een ebook.
Ons bureau is gespecialiseerd in bovenstaande zaken.
Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.