Bewijs
Wanneer je bijvoorbeeld in de YouTube zoekmachine intikt: “how to get more views on YouTube“, zul je zien dat de zoekresultaten niet altijd overeenkomen met je zoekopdracht.
Je zult videos zien over “hoe krijg je abonnees”, “hoe youtube videos aan beveelt”, maar ook: “hoe assembleer je een computer” van Linus Tech Tips bijvoorbeeld.
Sommige zoekresultaten geven precies wat je zoekt, maar andere hebben er zijdelings iets mee te maken, of helemaal niet.
Hoe kan dit?
Vóór 2015 wist YouTube niet waar videos over gingen.
Het vertrouwde de gebruiker om zoekwoorden te in te geven in de bestandsnaam, titel, video beschrijving en tags.
Zo kon YouTube de zoekintentie matchen met de video van de creator.
Dus toen bestond YouTube SEO bestond uit: zoekwoorden onderzoek doen om exacte zoekwoord overeenkomsten te vinden.
Het is geen 2015 meer
Maar als je naar de titels van YouTube videos in de zoekresultaten kijkt, zul je zien dat de titels geen exacte overeenkomst hebben met de zoekopdracht.
In tegenstelling tot wat veel YouTube SEO tools beweren.
Wanneer je naar YouTube Analytics van een video gaat, zul je dit ook zien.
Bij “geavanceerd” -> “verkeersbronnen” -> “YouTube zoeken”, zie je de zoekwoorden waarop je video gevonden wordt.
Je zult zien dat je soms op zoekwoorden gevonden wordt, die niet nergens in je titel, video beschrijving, of tags voorkomen.
Geen zoekwoorden, maar zoekonderwerpen
In 2015 YouTube begon het Google Brain algoritme te gebruiken.
YouTube ging van een (vaak misbruikt) zoekwoorden-systeem, naar een eerlijker zoekonderwerpen-systeem.
Google heeft een afbeeldings-herkennings systeem ontwikkeld: Vision AI (zie demo).
Dit algoritme van objecten en teksten herkennen in YouTube thumbnails.
Ook ontwikkelde Google: Video AI (zie demo).
Dit algoritme analyseert ieder frame van een video op objecten en teksten, om zo het onderwerp van de video te kunnen bepalen.
Deze twee algoritmes zijn veel betrouwbaarder dan de informatie die een gebruiker in voert.
Wat gebeurt er?
YouTube toont je de videos in de zoekresultaten die je het meest waarschijnlijk wil kijken.
Zoals de video van Linus Tech Tips waar ik het eerder over had.
(Ik heb videos van LTT in het verleden gegeken).
Het YouTube SEO zoekmachine algoritme is erop gemaakt om de videos te laten zien die leiden tot de meeste kijk-tevredenheid.
Dit wordt onder andere gemeten met kijkers-loyaliteit, kijkers-loyaliteit-op-30-seconden, doorklikratio (CTR), dumpjes-omhoog en commentaren.
Dus het is in YouTube’s voordeel om kijkers NIET de videos te tonen met exacte zoekwoorden in titel, beschrijving en tags.
Voorkeur voor het verleden
Daarbij heeft YouTube Zoeken heeft een sterke voorkeur voor kanalen die je in het verleden hebt bekeken.
Deze videos zullen hoger ranken.
Wanneer een kanaal dus veel videos heeft in een bepaald niche, is de kans groter dat kijkers eerdere videos van dit kanaal hebben gezien.
Dus ook een grotere kans dat deze videos hoger in de zoekresultaten belanden.
Zoek intentie
Zoekwoorden hoeven niet per se overeen te komen met zoekintentie.
Wanneer kijkers zoeken op “leeuw”, maar klikken voortdurend op videos met tijgers, zal YouTube in het vervolg videos laten zien over tijgers bij het zoeken op “leeuw”.
Een zoekwoord gedreven benadering zou nog steeds leeuwen laten zien in de zoekresultaten, met een slechte gebruikerservaring als gevolg.
Maar een A.I. leert van kijkersgedrag en zal zoekresultaten daar op aanpassen.
In het begin van dit artikel gaf ik het voorbeeld van “how to get more views on YouTube”.
De zoekintentie van gebruikers was eigenlijk: “hoe groei ik een YouTube kanaal”.
Daarom waren er zoveel videos in de zoekresultaten over YouTube aanbevelingen en abonnees.
Reverse engineering
We kunnen dit gedrag gebruiken om te zien waar kijkers daadwerkelijk op klikken en kijken wanneer ze iets zoeken.
Dit helpt ons als makers te begrijpen wat de zoekintentie van kijkers is.
Analyseer de top 5 videos in de zoekresultaten op:
- Titels en thumbnails
Dit vertelt je waarom kijkers klikken.
En dus wat voor soort thumbnail en titel je moet maken erboven te eindigen. - Video inhoud
- Waar gaat de video over?
Zo weet je wat kijkers verwachten wanneer ze zoeken - Heat map
In videos met veel kijkers zie je in de voortgangsbalk waar kijkers in de video afhaken of terugspoelen.
Gebruik dit voor je eigen video: laat de saaie stukken achterwege en breidt de goede stukken uit. - Waar gaan de commentaren over?
Kun jij een video maken waarin de meest gestelde vragen in de comments worden beantwoord?
- Waar gaat de video over?
Wanneer je deze dingen beter doet dan de concurrentie, kun je hoger komen in de zoekresultaten van YouTube, maar ook Google.
Hier ga compleet nat met een YouTube SEO tool, zoals ik uitlegde in mijn artikel over waarom YouTube SEO zoekwoord tools niet werken.
Want deze geeft je alleen een score, maar niet de informatie die je daadwerkelijk nodig hebt op hoger te ranken.
Ambigu zoektermen
Sommige zoektermen zijn ambigu, zoals “YouTube achtergrond”.
Bedoelt de zoeker?
- Een achtergrond (backdrop) voor een YouTube video?
- Muziek van YouTube in de achtergrond aan te zetten tijdens het afwassen?
- Achtergrond muziek om in een YouTube video te gebruiken
Traditionele YouTube SEO helpt je hierbij niet!
Kijken naar de daadwerkelijke zoekresultaten, wel!
Lage zoekvolumes
Een groot probleem van A.I. is, dat het een hoop data nodig heeft om conclusies uit te trekken.
Maar wanneer er weinig zoekvolume is, YouTube weet niks over zoekgedrag van kijkers.
In dit geval valt YouTube terug op zoekmethodes uit het “stenen tijdperk”.
Nu is vraag: wil je je wel richten op die zoekwoorden als er geen zoekvolume is?
Als een superklein kanaal misschien, om een voet aan de grond te krijgen.
Maar ben je over de 1000 abonnees heen, niet.
Het lastig te zien of er weinig zoekvolume is.
Je kunt kijken naar het aantal views op de top 5 videos.
Als er weinig views zijn, grote kans dat het onderwerp niet zo in trek is.
Toch zoekwoorden gebruiken??
Toch zou ik wel iets aan YouTube SEO doen.
Weet grofweg waar kijkers op zoeken, want dit geeft het algoritme aanwijzingen over het onderwerp van de video.
Hoe makkelijker dat het het onderwerp van je video kan bepalen, des te beter het je video kan voorstellen aan geinteresseerde kijkers.
Conclusie
Doe niet teveel moeite, en steek niet teveel tijd in SEO.
Besteed al je tijd aan het verbeteren van je titel, thumbnail en de kijkers loyaliteit van je video.
Daar kunnen wij je uiteraard mee helpen.
Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.