In dit artikel meer informatie over influencer marketing tarieven voor sponsoring.
YouTube is anders …
YouTube sponsorship tarieven zijn anders dan op Instagram, Facebook of andere social media.
Dit heeft te maken met een aantal factoren:
- Videos maken kost heel veel tijd
Brainstormen video idee, brainstormen thumbnail, thumbnail maken, script schrijven, opnemen, editen, SEO doen, video beschrijving, end-screen, video-cards …
Een Instagram foto kost misschien een uurtje, een YouTube video kan varieren van een dag tot een week. - YouTube videos leven langer
YouTube is het enige social media platform waarop content jarenlang exposure kan krijgen.
Bij Instagram is een post slechts enkele uren relevant.
Een YouTube sponsorship kan dus ook 3 jaar na dato nog klanten opleveren. - VOD videos & livestreams geven diepere connectie
Video On Demand videos (dus geen Shorts of Reels van 1 minuut) en livestreams, geven de influencer de mogelijkheid om een diepere band met hun publiek op te bouwen.
Deze band is veel hechter, en dus ook het vertrouwen van het publiek in de influencer.
Een aanbeveling van een YouTube influencer geeft meer conversie dan een Instagram influencer.
Wat kost een YouTube influencer campagne?
- <10.000 abonnees: het start bij 500 euro per video
- 10.000 – 100.000 abonnees: vanaf 1000 euro per video
- 100.000 – 1M abonnees: vanaf 5000 euro per video
- 1M+ abonnees: [onderhandel]
Bovenstaande bedragen zijn echt natte vinger werk: grove bedragen, waarin minstens 100 variaties en uitzonderingen zijn.
Bijvoorbeeld: Zoek-kanalen zijn geen nieuwsgierigheids-kanalen, is het evergreen content of niet, productie tijd, lengte boodschap, begin of einde van de video, meerdere videos, 360 deal etc etc etc
Meer details in mijn artikel over YouTube sponsor deals.
Valkuilen
Waar veel bedrijven de boot in gaan is het kijken naar abonnees om een prijs te bepalen.
Abonnees zegt vrij weinig.
Je kunt 100.000 abonnees hebben, maar als YouTube videos maar 100 views krijgen.
Helaas is het heel popular om views en abonnees te kopen om een kanaal groter op te blazen dan het daadwerkelijk is.
Kijk daarom naar de consistentie in views.
Zeker grotere kanalen hebben een vast publiek wat voortdurend af stemt op het kanaal
Ook nieuwsgierigheids kanalen en zoek kanalen zijn heel verschillend, en moeten dus ook verschillend geprijsd zijn.
Nieuwsgierigheids-videos hebben een breed publiek en krijgen een korte stortvloed aan views en zijn daarna “dood”.
Zoek-video leven veel langer en krijgen langzaam aan views over de komende jaren, maar het publiek is veel gerichter.
Vaak zul je beter converteren met een zoek-gerichte video.
Omdat kijkers bewust op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem, vaak met koop intentie.
Echter, zoekgerichte videos krijgen pas tractie na 3-6 maanden.
Je kunt een campagne dus niet “afrekenen” op de views binnen een week op een zoek video.
Je begint pas de mogelijke potentie van je campagne na 6 maanden te zien.
Alle genoemde sponsor vergoedingen die je op internet tegen komt zijn vaak gericht op nieuwsgierigheids videos.
Deze bedragen worden berekent op views van de meest recente 10 videos.
Schrik dus niet als een creator van zoekvideos een prijs voorstelt die 4x – 10x hoger is dan hetgeen je ergens op internet bent tegengekomen.
Je omzet/marge kan ook 4x – 10x hoger zijn omdat het een gericht publiek is.
Soms doe ik als creator sponsorships voor minder dan gebruikelijk als het contact goed is, er veel potentie in de partnership zit, of het een leuk bedrijf is.
Maar als het een software of financieel bedrijf is, kan de creator hogere vergoedingen vragen.
De marges voor deze bedrijven liggen hoger, dus ook advertentie budgetten.
De waarde van de sponsorship voor deze bedrijven is hoger.
Break even
Bedenk dat een creator minstens break-even moet draaien op een sponsorship deal.
Het tarief van de eerste video van een creator kan flink hoger liggen dan vervolg videos.
Slimme creators zullen een advocaat inschakelen om en het contract onder te loep te nemen, eventueel zullen onderhandelingen moeten plaats vinden tussen advocaten.
Als ik als creator mijn advocaat 2 seconden kietel, ben ik 1000 euro kwijt.
Als hij nog een keertje moet niesen, kost het me 500 euro extra.
Dat moet een creator in het sponsorship bedrag terugzien om break-even te kunnen draaien.
Geld toeleggen op een deal doet niemand graag.
Voor vervolg videos kun je betere deals maken.
Ik raad daarom aan on sponsorships voor meerdere videos aan te gaan.
3 tot 5 videos is een goed uitgangspunt.
Ik help je graag met sponsorships bij Creator Bureau.
Heb je vragen over onze diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of
Boek hier direct een Zoom consult.