Grootste fouten die bedrijven maken op YouTube

#4 Verkeerde productievolgorde

Het klinkt misschien raar, maar de volgorde van het maken van je videos bepaalt in grote mate de hoeveelheid views.

De verkeerde werkwijze:

  1. Video idee
  2. Script
  3. Filmen
  4. Editen
  5. Uploaden
  6. Thumbnail
  7. Publiceren

De goede werkwijze:

  1. Video idee
  2. Thumbnail
  3. Script
  4. Filmen
  5. Editen
  6. Uploaden
  7. Publiceren

Het verschil zit in de thumbnail.
Een goede thumbnail is hetgene dat je klanten als eerste zien.
Net als de verpakking van je product.

Je koopt alleen en chocolade reep bij de supermarkt als deze er lekker uit ziet op de verpakking.
Zo ook met YouTube, kijkers klikken alleen op videos met goede thumbnails.

Elke view begint met de klik!

Omdat elke view met een klik begint, zul je de thumbnail heel serieus moeten nemen.

  • Wanneer je een thumbnail maakt nadat de video productie voltooid is, moet je de thumbnail om de video inhoud heen zien te buigen om deze consistent te maken.
    Dit kan erg lastig zijn.
  • Wanneer je een thumbnail maakt voordat je video productie voltooid is, maak je de video rondom de thumbnail.
    Dit is veel makkelijker.
    Op deze manier stel je de klikbaarheid van je video boven alles.

Voordat je verder gaat met je video productie, zorg dat je minimaal 3 goede thumbnails hebt.

Als het niet lukt om goede thumbnails te maken, ga niet verder met de rest van je video productie.
Op deze manier heb je nooit videos met slechte thumbnails, en verminder je het risico dat een video niet aan slaat (en dus verloren tijd, en verloren geld).

#3 Kijken naar views i.p.v. conversie

De doelen van YouTube kanalen van individuen zijn anders dan van bedrijven.

  • Voor individuen geldt views en abonnees als maatstaf voor success
    Kijkcijfers zijn belangrijk voor reklame inkomsten.
    Omdat reklame inkomsten laag zijn, is een groot aantal views noodzakelijk om hier succesvol mee te zijn.
  • Voor bedrijven geldt omzet als maatstaf voor success
    Dit is uitgedrukt in conversie: hoe goed zet je een view om in een verkoop?
    Kijkcijfers en abonnees zijn voor bedrijven van ondergeschikt belang, conversie is het enige dat telt.

Voorbeeld:

  • Situatie 1: individu
    Stel, de RPM (revenue per mille = 1000 views) is 1 euro.
    Wanneer ik je als individuele creator 100.000 views geef
    heb je 100.000 views * 0,001 (1 euro RPM) = 100 Euro omgezet.
  • Situatie 2: bedrijf
    Stel, de verkoopprijs van je product is 500 Euro.
    Wanneer ik je bedrijf 1000 views geef (100x minder views), met een conversie van 10%,
    heeft je bedrijf 500 Euro x 100 (10% van 1000) = 50.000 Euro omgezet.

In deze voorbeelden heb je als bedrijf met 100x minder views 500x de omzet gedraaid.

#2 Commercials werken niet

Veel bedrijven gebruiken YouTube als dump plaats voor reklames.
Maar wie kijkt er nou graag naar reklames? Niemand!

De enige bedijven waarvoor reklames wel werken op YouTube, zijn de bedrijven die al een bestaande cult-achtige fanbase hebben opgebouwd, zoals Apple, Tesla en Nintendo.
En zelfs dan is het meer een product presentatie van opgehypte producten, dan een reklame filmpje.

Er zijn maar weinig bedrijven die een cult fanbase hebben
De overige 99,99% zullen aan de bak moeten moet goede content.

Op YouTube moet er een goede waarde uitwisseling zijn tussen de twee partijen: kijker en bedrijf.
Dit doe je met content die de kijker voorop stelt, in plaats van het bedrijf.
De kijker moeten de video WILLEN kijken.

Dit doe je door te bedenken welke content jouw doelgroep aanspreekt.

  • Dit je doen met informatie, waarmee je een probleem van je klant oplost met jouw product
  • Of met entertainment die gemaakt is om je doelgroep te vermaken, en zo je product onder de aandacht te brengen.
    Zie mijn case study: Hoe Red Bull miljoenen omzet met YouTube voor een voorbeeld.

Ik ga dieper in op deze materie in mijn artikel: Hoe verkoop je een product op YouTube?

#1 Doelgroep niet definieren

Wanneer ik mijn klant vraag naar zijn doelgroep, hoor ik vaak: “iedereen die geinteresseerd is”.
Uit angst om mogelijke kijkers uit te sluiten proberen bedrijven content te maken voor iedereen.
Maar content voor iedereen is te vaag en te breed.
Het kanaal heeft weinig identiteit, en niemand voelt zich aangesproken om te abonneren, laat staan een product te kopen.

Ik heb in een marketing boek ooit gelezen:
“When you try to appeal to everyone, you will appeal to no one”.

Niet iedereen is hetzelfde en heeft niet dezelfde interesses.
YouTube video suggestie algoritmes zijn gemaakt met het idee:
“kijkers met dezelfde interesses, vinden dezelfde videos leuk”.

Met een duidelijke doelgroep voor ogen, is het ook nog eens makkelijker om content te maken.
Help jezelf en het YouTube algoritme: bepaal je doelgroep.

Hoe je dit doet, leg ik uit in mijn artikel: hoe bepaal je de doelgroep van je YouTube kanaal.

Je hoeft deze fouten natuurlijk niet te maken, ik heb ze al voor je gemaakt.
Ik kan je een hoop tijd, geld en frustratie besparen.
Ik help je graag.

Heb je vragen over onze diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of
Boek hier direct een Zoom consult.

Scroll to Top