Procedure
Onderzoek
Maak een lijst van kanalen die binnen je doelgroep passen.
Je kunt eenvoudig een aantal zoekopdrachten loslaten in YouTube zoeken.
Maar ook het Home of Aanbevolen algoritme kan relevante suggesties geven.
Contact leggen
Nu is het tijd om contact leggen met het kanaal.
Op YouTube kun je op de kanaalpagina van de influencer contactgegevens vinden in de contact tab (wanneer dit ingevuld is).
Wanneer dit niet vermeld is, zou je kunnen kijken naar de website van de influencer.
Stuur je verzoek per email.
Lees hier tips voor sponsorverzoeken die tot een deal leiden.
Onderhandelen
Het is verstandig om elkaar goed duidelijk te maken wat je van elkaar verwacht.
Prijzen zijn vaak niet vast, omdat de situatie voor ieder bedrijf en iedere influencer weer anders is.
Bijvoorbeeld: type sponsorship (zie verderop in dit artikel), hoeveelheid videos, positie in de video, lengte, talking points, te gebruiken beeldmateriaal etc.
Bij sponsorships met grotere bedragen is onderhandelen met advocaten verstandig.
Evaluatie
Evalueer na afloop van de campagne met de influencer hoe dit verlopen is.
Wat werkte wel, wat werkte niet?
Wat zouden jullie in het vervolg beter kunnen doen?
Hoeveel kost een YouTube-sponsoring?
YouTube sponsorships is toch altijd een beetje wat de gek er voor geeft.
Er zijn wel een paar richtlijnen die ik graag met je deel in mijn artikel: YouTube influencer tarieven
Hoe groot moet een YouTube kanaal zijn?
YouTube Sponsorships moeten uiteraard lonen.
Het hangt af van de ervaring van de influencer hoe groot dit kanaal moet zijn
Onervaren creators
Kleine kanalen van onervaren creators vragen kleine tarieven.
Dit kan voor een klein bedrijf heel interessant zijn.
Zeker als deze relatie goed is, kan dit interessant zijn voor toekomstige sponsorships als het kanaal groeit.
Ik zou zeggen: wanneer een kanaal meer dan 10.000 abonnees heeft en regelmatig meer dan 10.000 views krijgt op videos, is het interessant voor een sponsorship.
Bij minder kan het converteren erg lastig zijn.
Ervaren creators
Ervaren influencers kunnen sponsorships aan gaan voordat een kanaal uberhaupt gestart is.
Ervaren influencers weten van de hoed en de rand als het gaat om het YouTube algoritme.
Zij zijn veel beter in staat om snel een YouTube van de grond te krijgen, veel views te genereren en te converteren.
Voor deze groep influencers zou ik geen minimum aantal views en abonnees aanbevelen.
YouTube kan ontzettend snel gaan met een paar goed uitgekiende videos.
Van 0 tot 50.000 abonees is 5 maanden is mogelijk.
Reputatie
Belangrijk om te weten wat de reputatie is van de influencer, voordat je een deal sluit.
Dit geldt zowel voor de sponsor als de influencer.
Wees secuur met het selecteren van influencer, want deze moeten 100% in lijn zijn met de bedrijfsvisie, normen en waarden.
Onderzoek de content die de influencer maakt, niet alleen op YouTube, maar ook websites en andere social media.
Als je een influencer kiest met controversiele content, moet je niet gek opkijken als dit averechts op je bedrijf werkt.
Media kit
Een media kit een korte presentatie van een influencer.
De influencer vertelt in de media kit meer over de gezondheid van zijn/haar YouTube kanaal in cijfers en het publiek.
Ook zaken zoals andere social media en inkomstenbronnen worden hierin genoemd.
Met een media kit is het makkelijker een idee te krijgen wie de influencer is, en wat deze je kan bieden.
Sommige influencers hebben de media kit op hun website staan, zo niet: vraag erom.
Gratis product
Veel bedrijven willen uit verkeerde zuinigheid vaak gratis promotie.
De “sponsor” stuurt de influencer een gratis product om er een video over te maken.
Er zitten voor een influencer niet veel voordelen aan een gratis product:
- Het draagt bij aan een stapel ongebruikte producten in een magazijn
Het verkopen of recyclen kost onnodig veel tijd - De influencer moet belasting betalen over het product
- Van “gratis” kan niemand de huur betalen
Wat vaak sponsoren niet begrijpen is dat het produceren van videos enorm veel tijd kost.
Deze tijd kost geld.
Geld dat vaak niet met advertenties is terug te verdienen.
Veel influencers op YouTube, ook veel grote kanalen, hebben moeite om hun maandelijkse lasten te betalen.
Wanneer je als “sponsor” dan vraagt om gratis promotie, ben je niet respectvol naar de influencer.
Een influencer heeft jarenlang geinvesteerd om ogen op zijn/haar videos te krijgen, om vervolgens niet voor die moeite te worden beloond.
Je kunt alsnog proberen om gratis producten op te sturen.
Maar als influencers hiermee instemmen, zou je je moeten afvragen of je wel zaken wil doen met deze influencer.
Regels
Aan YouTube influencer marketing zijn een aantal regels verbonden.
YouTube
Ten eerste YouTube heeft een aantal regels opgesteld rondom sponsorships.
Bijvoorbeeld:
- YouTubers mogen geen reklamefilmpjes van een bedrijf tonen.
Wel mogen ze mogen beeldmateriaal laten zien en gesprekspunten behandelen.
De bedoeling is dat het nog steeds het eigen verhaal van de influencer is. - De influencer moet aanvinken “betaalde product promotie”, dit wordt aan het begin van het afspelen van een video vermeldt. (dit is een wettelijke bepaling in veel landen).
- Bepaalde producten zijn uitgesloten van sponsoring, zoals oplichting, wapens, drugs etc.
De volledige up-to-date lijst met voorwaarden, kun je vinden in dit officiele Google help artikel over sponsoring en dit Google help artikel over het advertentiebeleid.
Commisariaat voor de media
Ik zal hier vrij kort over zijn, omdat deze regels alleen voor de influencer gelden.
In een notendop:
- Influencer moet zich aanmelden bij nodige instanties zoals Commissariaat Van De Media, Stichting Reclame Code en NICAM.
- Influencer moet duidelijk vermelden dat het reklame is
- Influencer moet zich houden aan de mediawet
- Content gericht op minderjarigen wordt met een vergrootglas bekeken door de overheid
Het is verstandig om te checken of de influencer zich hier aan houdt.
Hier een link naar commissariaat van de media: Regelgeving voor video uploaders.
Verschillende sponsorship types
- Affiliate marketing
De influencer krijgt een commissie over een verkocht product.
Persoonlijk vind ik dit een van de eerlijkste sponsorship varianten.
Bijvoorbeeld:
De influencer maakt een video over geluidskaarten voor muziek producers.
In de video beschrijving staan links naar de website van Amazon.
Door een code in de URL kan Amazon precies zien hoeveel verkocht is door het gebruik van deze code, en keert maandelijks commissie uit. - Sponsor boodschap in video
De sponsor krijgt bijvoorbeeld 30 seconden de tijd om een aantal “talking points” van de sponsor te behandelen.
Doe een sponsorboodschap NOOIT aan het begin van de video!
Kijkers klikken weg en YouTube promoot de video niet.
Daar zijn zowel de sponsor als de influencer niet bij gebaat.
Een sponsor boodschap is het beste aan het einde van de video.
Alleen de meest geinteresseerde kijkers zijn blijven plakken, en hebben de grootste kans om te converteren.
Sponsorboodschappen leidt altijd tot veel wegklikken, wat de promotie van de video beschadigt.
De volgende optie is veel beter: - Sponsorboodschap uitgesmeerd
Het is mogelijk om een sponsorboodschap uit te smeren over een hele video.
Dit voorkomt dat kijkers wegklikken op de 30 seconden boodschap.
Wanneer een product onderdeel is van de content (bijvoorbeeld een product wordt voortdurend in de video gebruikt), loont het niet om weg te klikken.
Maar de kijker heeft het product toch voortdurend onder ogen gekregen.
Voorbeeld:
Een influencer die kunstwerken uit hout maakt, wordt gesponsord door een zaagmachine fabrikant.
De influencer laat zien hoe je het kunstwerkt maakt met een bepaalde zaagmachine.
De influencer kan dan ook in de video vertellen waarom deze zaag zo handig is. - Toegewijd aan product
Videos kunnen ook volledig gewijd zijn aan een product.
Voorbeeld:
Een influencer in de tech niche, wordt gesponsond door een fabrikant van processoren.
De influencer maakt een video over een nieuwe processor.
Hij vertelt alle ins en outs over het product en laat zien met testen hoe snel het product wel niet is.
Vooruitbetalingen of deelbetalingen
Veel sponsorovereenkomsten worden gesloten voor betalingen achteraf.
Ik heb gemerkt dat dit vaak tot problemen leidt.
Betalings afspraken worden vaak geschonden, en eindigen nog wel eens een keertje bij een advocaat.
De tijd, energie en kosten die het met zich mee brengt voor een crediteur om een debiteur aan betalingsafspraken te herinneren, zijn hoog en bovenal nutteloos.
Daarbij leidt het tot frustraties en zet het een toekomstige partnership op het spel.
Wanneer je de eerste deal sluit met een influencer, werk met vooruitbetaling of deelbetalingen (bijvoorbeeld: 50% vooraf, 50% achteraf).
Zo kun je vertrouwen creeeren en een partnership positief houden.
Dit zal uitstralen op video en dus makkelijker tot conversie leiden.
Wanneer een partnership vruchtbaar is en naar meer smaakt, kunnen er voor de toekomst andere betalingsafspraken worden gemaakt.
Contract
Het is verstandig om verwachtingen en afspaken vast te leggen op papier.
Om te voorkomen dat er ooit misverstanden onstaan, is het verstandig om dit contract op te laten stellen door een advocaat, of te laten controleren door een advocaat.
Meerdere videos
De kosten voor een sponsorship kunnen hoog zijn.
Om een betere prijs te krijgen, onderhandel een partnership op basis van meerdere videos.
De startup kosten zijn best hoog om een sponsorship aan te gaan.
Je moet onderhandelen, er komen advocaten bij kijken, het kost een hoop tijd.
Deze kosten kun je uitsmeren over meerdere videos.
Dit maakt het voor beide partijen interessanter: onderhandelingen hoeven maar 1 keer plaats te vinden.
De kracht van adverteren zit in de herhaling.
Meerdere videos heeft meer slagkracht voor conversie.
360 deal
De 360 deal kan heel voordelig zijn (360 als in: 360 graden).
Veel influencers hebben meerdere social media kanalen, zoals:
- Meerdere YouTube kanalen
- Blog
- Email list
- etc
360-deals kunnen heel voordelig zijn, omdat ook hier maar 1 keer onderhandelt hoeft te worden.
Daarbij heeft een 360-deal meer impact, omdat je dezelfde klant via meerdere richtingen benadert.
Zoals eerder aangegeven: de kracht van adverteren zit in de herhaling.
Wij helpen je graag met je influencer marketing bij Creator Bureau.
Heb je vragen over onze diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of
Boek hier direct een Zoom consult.