Wij van Creator Bureau helpen klanten dagelijks met de SEO van hun YouTube videos.
We horen steeds dezelfde zaken verkeerd begrepen worden.
YouTube SEO doe je voor je begint
Optimale YouTube SEO begint in het onderzoeks stadium van een video.
Bepaal je zoekwoorden nog voordat je begint met het schrijven van je script.
Op deze manier kun je de zoekwoorden verwerkt worden in alle facetten van de video: van thumbnail tot spraak van de video.
YouTube SEO achteraf werkt niet
Natuurlijk kun je achteraf nog even de titel en beschrijving van de video veranderen.
In tegendeel tot wat vaak gedacht wordt: achteraf wijzigen, verandert de SEO niet meer!
Het YouTube algoritme heeft met de gegevens die het had ten tijde van de video release bepaalt waar de video over ging, en verandert zijn mening niet meer.
Zoekwoord overeenkomsten
Vaak wordt gedacht dat exacte zoekwoord overeenkomsten in titel en beschrijving noodzakelijk zijn om gevonden te worden.
Dit is echter sinds 2015 al niet meer het geval.
Het gaat tegenwoordig over zoek-onderwerpen, niet meer over zoek-woorden.
Ik vertel meer in mijn artikel: YouTube SEO is dood.
SEO helpt niet met ranken
Een groot onderdeel van SEO is video idee, titel, thumnail en kijk tijd.
Met andere woorden: de bereidbaarheid van kijkers om te klikken op je video en deze uit te kijken.
SEO helpt YouTube om het onderwerp van de video te bepalen.
Maar je video idee, titel, thumnail en kijk tijd is uiteindelijk hetgene waarmee je boven in de zoekresultaten belandt en op Home en Aanbevolen.
Het gaat om de kijker
Voor veel mensen betekent YouTube SEO: het algoritme misleiden.
Ten eerste is dat een korte termijn strategie.
Want elk oneerlijk truukje zal uiteindelijk onmogelijk gemaakt worden door YouTube.
Ten tweede verlies je de kijker uit het oog.
Het algoritme is geprogrammeerd om te reageren om kijk gedrag van echte mensen.
Videos zijn bedoelt voor echte mensen, niet het algoritme.
Achterhaald YouTube advies
Helaas is er ook een hoop misinformatie over YouTube SEO.
Hier geef ik je er een aantal:
Zoekwoorden in tags
Tags waren voor 2015 zoekwoorden die je kon opgeven voor je YouTube video.
YouTube voerde in 2015 drastische wijzigingen door aan zijn algoritmes (zie mijn artikel: YouTube SEO is dood voor meer info).
Hierop kon je toen gevonden worden, nu niet meer.
Je kunt dit zelf uitproberen:
- Voeg een fantasiewoord toe als tag (in het video detailscherm. Klik op: “zie meer”)
- Wacht 24 uur (of een week als je tijd hebt)
- Zoek in de YouTube zoekmachine op je fantasiewoord
Je zult niks vinden.
Noem je fantasiewoord in je video, of gebruik je het in titel, thumbnail of video beschrijving, word je wel gevonden.
Zoekwoorden in bestandsnaam
Een andere hardnekkige mythe die ook zijn oorsprong heeft uit de periode 2015:
Als je een videobestand uploadt met je zoekwoord in de bestandsnaam, zul je gevonden worden.
Ook dit kun je uitproberen, je zult niet gevonden worden.
Exacte zoekwoord overeenkomsten
Ook een hardnekkige mythe: YouTube rankt je hoger met exacte zoekwoorden in de titel.
Onjuist, kijkers-tevredenheid is veel belangrijker: doorklikratio, kijktijd, kijktijd-op-30-seconden.
Dat is logisch, want als iedereen exacte zoekwoorden zou gebruiken, zou iedereen op nummer 1 ranken.
Dat is niet het geval.
Als de mythe zou kloppen zouden alleen videos met exacte zoekwoorden in de titel in de zoekresultaten verschijnen.
Dat is gewoonweg niet waar, kijk zelf maar.
Het kan, maar hoeft absoluut niet.
YouTube kijkt naar relevantie; of het een exact zoekwoord in de titel heeft, is van ondergeschikt belang.
Begrijp me niet verkeerd, het zal je ook niet schaden!
Keyword stuffing
Ik weet hier even geen goede Nederlandse vertaling voor, anders dan “zoekwoord proppen”.
Met “keyword stuffing” propt meerdere zoekwoorden in een titel, waardoor deze slecht leesbaar wordt.
Bijvoorbeeld:
“de beste meest verkochte mixer keukenmixer garde kneder klopper slagroomklopper bij blokker aldi albert hein nederland belgie”
Het idee is dat door alle mogelijke zoekwoorden te noemen, wordt je beter gevonden.
Dat werkte inderdaad … vóór 2015.
Behalve dat deze titels een nachtmerrie zijn voor levende mensen om te lezen, zijn ze vaak ook te lang.
Daardoor worden ze afgekapt na ca 50 karakters en zien kijkers drie puntjes (…) achter de titel.
Ze kunnen de titel niet eens lezen.
YouTube kijkt heel erg naar kijkgedrag van kijkers: zijn kijkers tevreden met je video.
Een titel moet snel duidelijk zijn voor kijkers, want ze maken in een milliseconde de beslissing om te kijken of niet.
Als kijker een goede nette titel ziet, of eentje volgepropt met zoekwoorden, waar zal de kijker sneller op klikken? Wat wekt meer vertrouwen?
De nette titel!
We helpen je graag met de YouTube SEO van je videos.
Heb je vragen over onze diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of
Boek hier direct een Zoom consult.