Wanneer gebruik je YouTube voor je bedrijf – de checklist

  • Moet je een YouTube kanaal hebben als bedrijf?
  • Wanneer is het nuttig om een YouTube kanaal te hebben?
  • Is YouTube geschikt voor mijn bedrijf?

In dit artikel zal ik je meer duidelijkheid geven.

Wanneer loont een YouTube kanaal als bedrijf?

  • Video hosting
    YouTube als video hosting platform o heeft altijd zin als bedrijf.
    Het is makkelijk, snel en gratis.
    Je hoeft geen grote bestanden heen en weer te sturen, en de klant hoeft geen software te installeren, je stuurt alleen de YouTube URL.

    Daarbij kan het wereldwijd door iedereen gevonden en bekeken worden als je dat wil (met status: “publiek”).
    Wil je dit niet publiekelijk, kunnen videos alleen bekeken worden als iemand de URL heeft (met status: “unlisted”).
  • Grootte doelgroep
    Hoe groter de doelgroep, des te sneller dat een YouTube kanaal loont.
    Als je een grotere doelgroep will aanspreken, is YouTube heel lucratief.

    Hier wat voorbeelden:
    • Een lokale bakker zal niet veel voordeel ondervinden van een YouTube kanaal.
      Maar als de bakker wil uitbreiden en nieuwe vestigingen wil openen, kan YouTube deze ambities waarmaken.
    • Een lokale computer winkel met een regionale functie en door de webshop een landelijk bereik kan wel heel veel voordeel halen uit YouTube.
    • Een landelijke zorgverzekering kan veel voordeel halen uit YouTube.
    • Een internationaal opererend bedrijf heeft heel veel baat bij YouTube.
  • Kennis delen
    Door kennis te delen via video, kun je veel ogen krijgen op de producten die je verkoopt of diensten die je aanbiedt.
    • Specialisatie
      Wanneer je bedrijf een specifieke specialisatie bezit, kun je kennis daarover delen met je potentiele klanten.
      Potentiele klanten zien dat je methodieken resultaten opleveren, wat onmiskenbaar bewijs is voor je kunde.

      Wanneer je bijvoorbeeld ongedierte bestrijdt, kun je in videos laten zien hoe je dit doet Bijvoorbeeld Twins Home Experts verjaagt ratten.
      Wat begon als lokaal bedrijfje, heeft door hun YouTube kanaal nu meerdere locaties, en verkopen internationaal aanverwante producten zoals rattenvallen.
    • Veel gestelde vragen beantwoorden
      Een uitleg met een video werkt veel beter dan instructies via bijvoorbeeld de telefoon of een website.
      Daarbij, als klanten antwoorden via Google/YouTube kunnen vinden ontlast je de helpdesk.
      Kleine bedrijven kunnen de telefoon vrijhouden voor gesprekken die wel geld opleveren.
      YouTube kan dienen als een kennis encyclopedie.
      Bijvoorbeeld: “hoe verwijder je een klant uit CRM systeem X”
    • Product informatie & reviews
      Wanneer je een product ontwikkelt, kun je potentiele kopers inzichten geven wat het product of dienst voor de klant kan betekenen.
      Als je producten verkoopt kun je product (vergelijk) informatie informatie geven.
      Bijvoorbeeld: Een webshop die telefoons verkoopt, kan reviews maken van de telefoons, en klanten verwijzen naar hun eigen webshop.

Wanneer loont een YouTube kanaal niet als bedrijf?

  • Wanneer je geld met advertenties wil verdienen
    Vanwege de lage advertentie tarieven, zijn advertentie-inkomsten als primaire geldstroom erg lastig.
    Je zult miljoenen en miljoenen views moeten hebben, om dit rendabel te krijgen met professionele producties.
    Niet onmogelijk, maar erg lastig.
    Daarbij varieren advertentie inkomsten teveel om te kunnen spreken van een stabiele inkomsten stroom.

Of YouTube loont, is geen exacte wetenschap.
Ieder bedrijf is weer anders.
Neem daarom even contact op, we denken graag met je mee, ook over de eventuele content die je zou kunnen maken.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top