YouTube kanaal groeit niet – YouTube expert legt uit waarom

Hoe snel groeit een YouTube kanaal?

Hoe snel een YouTube groeit, hangt van verschillende factoren af.

  • Potentiele doelgroep
    Nederlandse kanalen groeien minder snel dan Engelstalige kanalen.
    Het potentiële publiek is kleiner en zal daardoor minder snel groeien en in totaal minder abonnees krijgen.
    Kanalen gericht op kinderen kunnen wel snel views krijgen, maar niet snel abonnees, omdat kinderen niet snel zullen abonneren.
  • Video onderwerpen
    Hierover later meer.
  • Thumbnails en titels
    Des te beter thumbnails en titels zijn, des te sneller je groeit.
    Later hierover meer.
  • Entertaiment of educatief
    Entertaiment kanalen gericht op een breed publiek zullen sneller groeien (en meer abonnees krijgen) dan een educatief kanaal dat gericht is op een klein niche publiek.
    Zeker Nederlandstalige educatieve kanalen groeien vaak niet snel.
    Educatieve kanalen hebben vaak sneller succes dan entertainment wanneer er niet veel competitie is, entertainment duur vaak langer om tractie te krijgen.

Hoe snel groeit een YouTube kanaal?

Hier enkele voorbeelden uit onze eigen portfolio:

  • 60 tot 50.0000 abonnees in 5 maanden in educatieve niche (Engelstalig), dit is erg snel.
  • 0 – 10.000 abonnees binnen 12 maanden in educatieve. Dit is vrij snel (Engelstalig).
  • Van 0 – 1000 abonnees met slechts een handjevol videos (4,5 of 6 videos) in educatieve niche (Engeltalig).
    Dit is haalbaar wanneer je ervaring hebt, en zoals wij dit dagelijks doen.

Je hoort nog wel een prachtige verhalen van 1 miljoen abonnees met 4 videos bijvoorbeeld.
Dit zijn prachtige onderwerpen om videos over te maken.
Maar dit zijn uitzonderingen op de regel.

Iemand die dit soort bizarre beloftes maakt, kan deze in praktijk nooit waarmaken.

Waarom groeit mijn YouTube kanaal niet?

Waarom een YouTube kanaal niet groeit, kan verschillende redenen hebben.
Wij van Creator Bureau kijken altijd even persoonlijk naar een kanaal, de videos en de statistieken in YouTube Analytics om daarover iets zinvols te kunnen zeggen.
Maar in grote lijnen komt het hier op neer:

  • Slechte audio/video kwaliteit
    Kijkers zijn veel meer vergevingsgezind wanneer het aan komt video kwaliteit dan audio kwaliteit.
    Dus zorg dat in ieder geval je audio in orde is.
    Een eenvoudig stropdas microfoontje of een zogeheten “shotgun” microfoon biedt uitkomst.
  • Slechte opbouw
    Zelfs de eenvoudigste YouTube videos hebben een verhaallijn met begin, midden en einde.
    Als deze verhaallijn niet te volgen of ongebruikelijk is, klikken kijkers te vroeg weg en zal YouTube videos niet promoten.
  • Slechte structuur
    Soms schrikt de manier waarop een video gemaakt is, kijkers af.
    Omdat deze ongebruikelijk is en niet wat kijkers verwachten, weten ze niet waar ze naar kijken.
    Ze klikken weg en YouTube promoot videos niet.
  • Slechte thumbnails/titels
    Het eerste wat vaak fout gaat is slechte communicatie van het video onderwerp in titel en thumbnail.
    Kijkers weten niet waar ze op klikken (klikken vaak uit nieuwsgierigheid) en klikken snel van de video weg als ze begrijpen waarop ze klikken.

    Een andere zijde is dat thumbnails en titels niet aantrekkelijk genoeg zijn om op te klikken.
    Andere kanalen beheersen de truuk van verleiden veel beter en gaan er gewoon met jouw kliks vandoor.
  • Slechte onderwerpen/video ideeën
    Samen met thumbnails is het video onderwerp het belangrijkste van de reden om te klikken.
    Je kunt dit testen: vertel aan een collega je video idee, vraag vervolgens of hij/zij op basis van het idee de video zou willen zien.
    Is het antwoord “ja”, dan zit je goed
    Bij “nee” moet je een beter idee bedenken.

    Video onderwerpen en potentiele aantrekkelijkheid voor kijkers is een skill waar vooral beginnende video makers vaak mee worstelen.
    Je video moet wel iets toevoegen aan de kijk ervaring op YouTube: dit kan entertainment zijn, maar ook informatie.
  • Gekochte views en abonnees
    Wanneer je onorganisch views en abonnees hebt vergaard, heb je grote kans dat je kanaal ten dode is opgeschreven.
    Het lijkt een mooie snelle “cheat code”, maar dat is het in praktijk vaak niet.
    Alleen de nummbertjes schieten omhoog, maar de groei is volledig uit een kanaal.
    Klanten kloppen regelmatig bij ons aan met dit probleem, het gebeurt heel vaak.

We weten uit eigen ervaring dat veel van deze zaken zijn slecht te beoordelen zijn door de makers zelf, omdat je niet objectief naar je eigen productie kunnen kijken.
Je bent letterlijk blind voor je eigen fouten.

Een paar frisse ogen met verstand van zaken kunnen helpen.
Deze service levert Creator Bureau.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Hoe kun je zorgen dat je YouTube kanaal wel groeit

Thumbnails

Thumbnails en titels hebben alles te maken met de reden om te klikken.

Thumbnails zijn de marketing van je video.
Net zoals die chocoladereep in de supermarkt: als deze er niet lekker uit ziet op de verpakking, zul je m niet kopen.

We hebben een Engelstalige thumbnail cursus ontwikkeld om je thumbnail skills op niveau te brengen.
Heb je liever hebt dat we even meekijken, heb je binnen een paar minuten een antwoord.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Opnieuw beginnen

Het is heel pijnlijk, maar soms is opnieuw beginnen het beste voor een YouTube kanaal kunt doen.
Soms is gewoon alle momentum uit een kanaal, en videos blijven maken is trekken aan een dood paard.

Met de voordelen die nieuwe kanalen krijgen ten opzichte van een aantal jaren geleden, is het vaak lucratiever om opnieuw te beginnen.
Grote kans dat een nieuw kanaal sneller groeit dan het oude.

Pak de best presenterende videos op je oude kanaal en her-maak ze.
Dit kan met een eenvoudige her-edit op basis van de kijkers-loyaliteits-grafieken, of een volledige reshoot van de video met een verbetert script.

Wanneer begin je opnieuw?

  • Wanneer de doelgroep op YouTube niet (meer) overeenkomt met je potentiele klant
  • Wanneer je kijkers/abonnees gekocht hebt
  • Wanneer je je niche wijzigt

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top