Table of Contents
- Achtergrond
- Je grootste probleem
- Tips voor een goed sponsor verzoek
- Wees eerlijk
- De doelgroep moet matchen
- Online aanwezigheid
- Geen bijlagen en geen links
- Afzender email
- Hou het kort
- Welk kanaal
- Uniek
- Kom met een concreet voorstel
- Wat is het voordeel voor de creator?
- Wees duidelijk
- Ervaring
- Richtprijs
- Geen copy/paste emails
- Laat merken dat je serieus bent
- De kracht van de vervolgmail
- Respecteer een afwijzing
- Reageer op retourmails
- Voorbeeld
- Meer informatie
Achtergrond
Als creator krijg ik dagelijks 50-100 emails binnen met sponsor verzoeken voor verschillende YouTube kanalen.
Toch komt het bijna nooit tot een deal, omdat 99% van de emails afschrikken.
Inmiddels zit ik ook aan de andere kant met Creator Burearu door bedrijven te helpen met sponsorships.
In dit artikel geef ik je als sponsor inzicht in de denkwijze van een creator, en leg ik je uit hoe je een email stuurt die wél tot een deal komt.
Mocht je gebruik willen maken van deze expertise, neem even contact op.
Je grootste probleem
Grote YouTube kanalen krijgen honderden emails binnen per dag binnen.
Je moet zien op te vallen als sponsor.
Het belangrijkste wat je kunt doen is vertrouwen winnen van de Creator.
Het is voor de creator soms heel moeilijk om uit de vinden welke sponsor aanvragen serieus zijn en welke niet.
Oplichting
Naar mijn schatting is ruim 90% van de sponsorverzoeken oplichting, fishing of spam.
Sponsor email adressen van creators komen vaak terecht op de befaamde spam lijsten van grote spammers die niks met sponsoren te maken hebben.
Veel van deze berichten vermommen zich als “samenwerking”, om de creator over te halen om een bijlage te openen, software te installeren of op een link te klikken.
Op deze manier kunnen kwaadwillenden het YouTube kanaal overnemen door middel van Cookie-stealing.
Talloze berichten hebben de afgelopen jaren de ronde gedaan van YouTube creators die hun kanaal kwijt zijn geraakt en daarmee hun volledige inkomstenbron.
YouTube creators zijn daardoor heel voorzichtig geworden.
YouTube creators zijn magneten voor oplichters.
Veel creators (inclusief mezelf) behandelen alle sponsorverzoeken tegenwoordig per definitie als oplichting, tenzij het tegendeel snel bewezen wordt in de email.
Gratis promotie
Een ander groot deel van de emails zijn bedrijven die uit verkeerde zuinigheid “gratis” promotie willen.
Dit gaat vaak onder het mom van een “review verzoek”.
Het is een beetje een sigaar uit eigen doos en dat is ook de indruk die je bij de creator achter laat.
Daarbij moet de creator erover belasting betalen en het product weer kwijt zien te raken (wat tijd en geld kost).
De creator levert er link of rechtsom op in.
Je kunt proberen als sponsor om gratis producten op te sturen, sommige naieve creators zullen ervoor gaan. (je zou je dan moeten afvragen of je wel zaken wil doen met deze creator).
Maar als een creator al een paar jaartjes mee draait, grote kans dat deze hiervoor niet te porren is, je de creator beledigt, en je toekomstige sponsor mogelijkheden op het spel zet.
De enige reden waarom de creator een gratis product aan neemt, is als deze er toch al een video over had willen maken en het anders zelf had moeten aanschaffen.
Iets wat veel sponsoren ook niet begrijpen is dat een gratis opgestuurd product een verplichting creeert om de video te maken en het product positief te beoordelen.
Ten eerste halen veel videos de eindstreep niet.
Ten tweede, hierdoor kan een creator niet meer eerlijk zijn naar zijn publiek, waardoor deze authenticiteit inlevert.
De “gratis” van de sponsor kost de creator uiteindelijk geld, compenseer de creator daarvoor.
Profiteurs
Wanneer je een bepaalde omvang publiek bereikt als creator, beginnen kijkers je als gratis helpdesk te behandelen.
Deze vragen komen ook binnen op het sponsor email adres.
Zodat de creator makkelijk het kaf van het koren kan scheiden:
maak dus als sponsor snel duidelijk dat je niet wil profiteren, maar een serieuze zakelijke deal wilt sluiten.
Reklame
Een groot deel van de emails voor een creator bestaat uit verkapte reklame, dat vermomd is als “samenwerkings verzoek”.
De “samenwerking” is in feite gewoon een verkoop praatje, waar je als creator niets mee op schiet.
Des te vager de omschrijving is, de groter dat het een groter de kans dat het geen samenwerking is.
Ook hier, de creator moet makkelijk het kaf van het koren kunnen scheiden:
maak dus als sponsor snel duidelijk dat je niks wil verkopen, maar een serieuze zakelijke deal wilt sluiten.
Tips voor een goed sponsor verzoek
Wees eerlijk
Wees eerlijk vanaf het begin.
Als ik als creator een email krijg met “wij van X zijn grote fans van je content, we volgen je al jaren en kijken iedere video” etc.,
Elke creator weet dat dat niet waar is.
Kleine tot middelgrote kanalen, kennen hun core audience.
Ze zien de commentaren, emails, instagram likes etc.
De creator en de sponsor gaan een mogelijke deal sluiten, en vanaf de allereerste communicatie die er is, is de deal al gebaseerd op een leugen.
Ik loop als ondernemer al een aantal jaartjes mee, maar deals op basis van onwaarheden heeft bij mij nog nooit tot een vruchtbare samenwerking geleid.
Bijvoorbeeld:
Ik heb meerdere sponsorship verzoeken gehad van een YouTube SEO tool (ze waren een beetje hardleers).
Ze gaven aan enthousiast te zijn over mijn geweldige content en volgden al mijn videos.
Dat was niet juist, want als ze daadwerkelijk mijn videos hadden gezien, hadden ze geweten dat ik geen voorstander ben van SEO tools, omdat SEO tools niet werken.
Ik snap als creator dat een sponsor niet elke video kan kijken op een kanaal, dat is niet te doen.
Maar wees er gewoon eerlijk over.
De doelgroep moet matchen
Voor mijn muziek productie kanaal krijg ik sponsorverzoeken voor: stofzuigers, nekmassagers, keukenmixers, hoge druk reinigers, ventilators, makeup remover, handtassen … je kunt het zo gek niet bedenken.
Dat past niet bij mijn doelgroep en mijn doelgroep bij de sponsor.
Al zouden we tot een deal komen, gaat het uitlopen op een fiasco.
De sponsor zal niet verkopen omdat de doelgroepen te ver uit elkaar liggen, de creator krijgt niet betaalt omdat de sponsor niks verkoopt.
Wanneer ik een sponsor krijg voor muziek productie software of een plugin voor muziekproductiesoftware, dan kunnen we praten.
Online aanwezigheid
Zorg dat je als sponsor een online aanwezigheid hebt met op z’n minst een website die vindbaar is met Google.
Aanwezigheid op andere social media is ook erg belangrijk.
Het eerste wat ik doe als creator als ik een sponsorverzoek krijg is: ik ga Googlen op het bedrijf.
Ik wil weten wat voor soort bedrijf is het? wat voor content brengen ze naar buiten? wat is hun filosophie?
Ik ga op zoek naar negatieve reviews: Wat is de reputatie van dit bedrijf? Wil ik mijn reputatie aan dit bedrijf verbinden? Wat zeggen anderen over dit bedrijf? betalen ze hun rekeningen? Hoe behandelen ze werknemers? kan ik als creator betrokken raken bij een schandaal?
Geen bijlagen en geen links
Zoals ik eerder al aangaf, creators krijgen soms honderden oplichtings-emails per dag binnen.
Emails met links en bijlagen gaan altijd direct ongelezen de prullenbak in!
Ten eerste om te voorkomen dat ik toch per ongeluk op een link klik of een bijlage open.
Daarom is het belangrijk om vindbaar te zijn op google.
Ten tweede, emails met bijlagen laten mijn email box snel vollopen.
Het maakt het email programma traag en ik raak snel door mijn opslagruimte heen.
De delete-knop is mijn wapen hiertegen.
Afzender email
Een absolute doodzonde voor een sponsor is een afzender adres van een gratis email dienst zoals Gmail, Yahoo of Hotmail.
Ieder zelfrespecterend bedrijf kan zich voor $30 per jaar (=$2 per maand) een domeinnaam en hosting veroorloven.
Afzender adressen eindigend op @gmail.com verdwijnen ongelezen de prullenbak in
Een .gmail.com adres die iedereen anoniem kan aanmaken, schreeuwt: “oplichting!!!”.
Als een budget van $30 al te veel is, gaat een sponsorship ‘m zeker niet worden.
Hou het kort
Ik krijg vaak als creator hele boekwerken toegestuurd per email waar J.R.R. Tolkien nog een puntje aan kan zuigen.
Ik krijg er soms 100 per dag, ik heb fysiek de tijd niet om alle emails te lezen als ik ook nog content moet maken.
Creators moeten snel emails kunnen filteren of ze serieus zijn of niet.
Hou het lekker kort, laat weten wat je wil, en hou het daarbij.
Als de creator interesse heeft, zal deze contact opnemen en kun je verdere details bespreken en een relatie opbouwen met de nodige “pleasantries”.
Welk kanaal
Als creator krijg ik vaak voorstellen, maar ik heb geen idee welk kanaal de sponsor wil sponsoren.
Ik neem vaak de moeite niet om daar achter te komen, omdat er nog 100 andere sponsorverzoeken in mijn mailbox zitten die wel duidelijk zijn.
Daarbij moet ik nog 100 andere emails door te ploegen en ik moet nog content maken.
Uniek
Probeer heel kort uit te leggen wat jouw bedrijf uniek maakt en waarom een samenwerking zo waardevol is.
Ik heb als creator een emailbox met 100 andere sponsorverzoeken liggen, maar waarom moet ik met jouw bedrijf in zee gaan?
Een creator zoek een bedrijf wat er bovenuit springt.
Daarbovenop moet ik geinspireerd raken om een YouTube video te maken.
Als je de creator ideeen kan “voeren” voor een goede klikbare titel en thumbnail, grote kans dat de creator het op pakt.
(een idee wat andere creators nog niet hebben gedaan op YouTube)
Als de creator zijn email programma sluit en de creator denkt nog steeds aan jouw email, en dat ene toffe video idee, dan zit je goed.
Kom met een concreet voorstel
Een creator krijgt honderden emails per dag binnen.
Het is onmogelijk om voor elke email na te denken over hoe ik dit als creator tot een concept voor een video kan uitbouwen.
Kom met een concreet idee, maar geef de creator alle vrijheid om dit aan te passen of met eigen ideeen te komen.
Ik snap dat dit als sponsor tijd vergt, en het zuur is als creators niet eens de moeite nemen om te reageren.
Maar dit is wél hoe je uit steekt boven de rest.
Je laat zien dat je waarde hecht aan de partnership met deze specifieke creator en geen profiteur bent zoals 99% van de andere emails.
Wat is het voordeel voor de creator?
Ik moet als creator direct weten wat mijn voordeel is van jouw email.
Ik heb namelijk niet om deze email gevraagd.
Het is aan de sponsor om hierover na te denken en dit duidelijk te communiceren.
Zoals ik al eerder aan gaf, kijkers behandelen creators als gratis helpdesks, waar de creator geen voordeel van ondervindt.
Maak dit voordeel dus snel duidelijk.
Wees duidelijk
Wees duidelijk als sponsor wat je wil als sponsor.
Ik krijg als creator wel eens verzoeken waar ik geen touw aan vast kan knopen.
Ik snap niet wat ze willen, of ik snap niet wat het bedrijf doet.
Sommige sponsoren proberen interesse/nieuwsgierigheid te wekken door vaag te blijven.
De creator moet maar contact opnemen om erachter te komen wat die “geweldige deal” is.
Ik doe dit als creator nooit, ik heb nog 100 emails door de ploegen.
En als het puntje bij het paaltje komt blijkt deze “geweldige deal” nooit een geweldige deal blijkt te zijn, maar altijd zonde van de tijd.
Als de deal zo geweldig was, had de sponsor dit wel in de email gezet.
Ervaring
Als je ervaring hebt met sponsoren van creators, laat het weten!
Dit wekt vertrouwen.
Je kunt zelfs andere creators noemen of video id’s geven, zodat creators de videos op YouTube kunnen opzoeken.
Richtprijs
Persoonlijk vind ik het fijn als een sponsor een richtprijs geeft in het voorstel.
Dan weet ik gelijk hoe serieus het voorstel is, en of ik me kan vinden in deze prijs.
Er kan altijd onderhandelt worden, maar we moeten grofweg wel op dezelfde lijn zitten.
Sponsorships is toch altijd een beetje: wat de gek er voor geeft.
Soms doe ik sponsorships voor minder dan gebruikelijk als het contact goed is, er veel potentie in de partnership zit, of het een tof bedrijf is.
Geen copy/paste emails
Ik denk wel de meest gemaakte fout van sponsoren: copy/paste emails.
Ik snap waarom het gebeurd: er wordt een lijst gemaakt van kanalen en elk kanaal op de lijst wordt ge-emaild.
Veel creators reageren niet, en alleen aan de creators die wél reageren ga je tijd aan besteden.
Het probleem is dat je als sponsor laat zien dat het je eigenlijk niet interesseert.
De creator is één van de vele.
(creators hebben ego’s die af en toe gestreeld moeten worden).
Bedenk dat een partnership voor lange termijn kan zijn.
Daar zul iets in moeten investeren.
Personaliseer je email een beetje, zodat je duidelijk laat zien dat je weet over wie je het hebt.
En dat je een partnership met deze specifieke creator op prijs stelt.
Laat merken dat je serieus bent
Wellicht overbodig, maar wil het nog even benadrukken:
laat merken dat je serieus bent en geen misbruik wil maken van de creator.
Dan heb je al 99% van de concurrentie in de emailbox verslagen.
Laat weten dat er een advertentiebudget (!!!) is of vraag naar de kosten van een sponsor deal.
Laat ook weten dat je eventueel wil onderhandelen over de prijs.
De kracht van de vervolgmail
Het is niet raar dat jouw sponsorverzoek tussen de honderden andere emails verdwijnt.
Dat gebeurt gewoon, dat hoeft geen opzet te zijn.
Het is geen probleem om even een spontane herinnering te sturen na een aantal dagen.
Iets in de trend van: “goh, ik heb je een email gestuurd, ik heb niks gehoord, misschien heb je ‘m niet gezien, kun je even een reactie geven, ook als je geen interesse hebt”.
Supertip:
Vergoot de kans dat de creator reageert: voeg je originele sponsorverzoek bij de vervolg email
Ik krijg als creator soms vervolgmails van verzoeken die ik niet heb gezien.
Ik heb geen idee waarover het gaat, en weet de context niet.
Als je je originele sponsorverzoek bijvoegt in de mail, kan ik deze direct lezen.
Ook hier weer: anders moet ik moeite gaan doen om in een grote bak met 10.000-en emails te graven om de originele email te vinden, of te reageren: “waar gaat dit over”.
Dat doet niemand, de delete-knop is sneller.
Stuur maximaal 2 or 3 vervolg emails, niet meer.
Respecteer een afwijzing
Als creator vind ik het netjes om even te reageren met een nette afwijzing, bijvoorbeeld:
“bedankt dat u contact heeft opgenomen, maar ik heb geen interesse”.
Kost mij maar 20 seconden.
Sommige sponsoren respecteren een nette afwijzing niet, en beginnen door te vragen of met verkoopargumenten te komen.
Daar reageer ik nooit op.
Wat mij irriteert is dat ik de moeite neem om “nee” te zeggen en netjes te blijven.
Ik ben je eigenlijk niet eens een antwoord verschuldigd, want jij stuurt mij ongevraagd een email.
Persoonlijk reageer ik, omdat ik het weet hoe vervelend het is om geen reactie op een email te krijgen waar je tijd in hebt gestoken.
Maar als sponsoren dit niet snappen, kunnen waarderen of respect voor kunnen opbrengen, is voor mij de kous af.
Nee = nee.
En niet een beetje wel …
Reageer op retourmails
Als creator is het me regelmatig gebeurd dat ik enthousiast was over een bedrijf/product van een sponsor, ik stuur een email terug…. en er volgt geen reactie van de sponsor.
Zonde, want het allerlastigste is een creator overtuigen om een sponsorship aan te gaan, het grootste obstakel is al overwonnen.
Er is in principe al een deal gesloten.
Menig maal reiken sponsoren na een paar maanden opnieuw uit met hetzelfde sponsor verzoek.
Dus, hou die emailbox (inclusief de spambox) in de gaten.
Dat scheelt een hoop werk dat je anders voor niks doet.
Voorbeeld
Volgorde
Zorg dat er een opbouw in de email zit.
Begin met de hoofdzaken en het en kom pas later met de details.
Hier een mogelijke volgorde:
- Schep eerst een context (“we hebben je kanaal gevonden”).
- Wat wil je (“sponsorship”, “op de voorpagina van Time Magazine” etc).
Het magische woord is: advertentiebudget - Voorstel partnership + wat heeft de creator er aan
- Leg uit wat je bedrijf doet
- doe een video idee/thumbnail voorstel
- vraag om tarieven of doe een financieel voorstel
- vraag om even iets te laten weten ook bij geen interesse
Een goede sponsor email
Beste [naam],
Wij van [bedrijf] kwamen je YouTube kanaal [kanaalnaam] tegen.
We zoeken een samenwerking in de vorm van een sponsorship en hebben hiervoor een advertentiebudget beschikbaar. [je laat direct weten wat je wil en het gaat om betaalde sponsoring]
We dachten aan een sponsorship voor 3 videos over bijvoorbeeld [onderwerp] waarin je in de laatste 30 seconden aandacht besteed aan ons bedrijf.
[of elk ander voorstel].
We hebben in het verleden sponsorships gedaan met [X], [Y] en [Z], we hopen dat jij de volgende bent.
Wij zijn een bedrijf in tuinmeubelen [leg in 1 zin uit wat je doet].
Leven en lachen zit in ons DNA en jouw content is precies wat we zoeken om dit mee uit te stralen. [verkoop je bedrijf en geef een unieke reden om boven de rest uit de steken]
Een mogelijk video idee zou kunnen zijn om met je vrienden een stoelendans te doen met onze tuinmeubelen.
Een thumbnail idee zou kunnen zijn: Tom en Jerry zitten allebei op dezelfde stoel, lachend.
Een titel zou kunnen zijn: Een stoelendans met 100 stoelen midden in Amsterdam
[voedt de creativiteit van de creator]
Graag vernemen we je tarieven en ontvangen graag een media kit.
Mocht je vragen of andere voorstellen of ideeen hebben, horen we het graag.
Ook als je geen interesse hebt, graag even een berichtje.
Alvast bedankt
[naam]
[bedrijf]
Meer informatie
Als Creator Bureau helpen we bedrijven met YouTube en YouTube sponsorships.
Meer informatie over sponsorships in het artikel: Hoe sponsor je een YouTube kanaal als bedrijf.
Heb je vragen over onze diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of
Boek hier direct een Zoom consult.