YouTube SEO voor beginners + wat niemand je vertelt

SEO tools

Wanneer je je gaat verdiepen in YouTube SEO, is het heel verleidelijk om YouTube SEO tools te gebruiken.
Er is een breed scala aan problemen met dit soort tools, hetgeen ik uit leg in mijn artikel over YouTube SEO tools.

Belangijk is om te weten dat alles dat alle informatie die je uit deze YouTube SEO tools kunt halen, ook publiekelijk beschikbaar is op YouTube.

Auto suggesties

Je zoekwoorden onderzoek begint bij de YouTube zoekbalk.
Typ in de YouTube zoekbalk je zoekterm in waarop je gevonden wil worden.
Je zult zien dat YouTube je zoekwoorden automatisch aanvult met nieuwe zoekwoord suggesties.

De gesuggereerde zoekwoorden in de zoekbalk zijn de 14 meest gezochte zoektermen op YouTube, met andere woorden: hier zit het meeste zoekvolume.

Het voordeel hiervan is, dat er veel op gezocht wordt, het nadeel kan zijn dat er ook daarom veel concurrentie is op dat onderwerp.
Hoeft niet, dat is aan jou om dat uit te vinden.
Later hierover meer.

Long tail keywords

Door specifiekere zoekwoorden te worden, schakel je een hoop concurrentie uit.
Dit kun je doen door langere zoektermen te gebruiken, dit worden ook wel “long tail keywords” in het Engels genoemd.

Wanneer je een spatie typt achter je zoekterm in de zoekbalk, zal YouTube je zoekwoord nog verder aanvullen.

Bijvoorbeeld:
“beste mixer” is vrij breed en kan vanalles betekenen (keukenmixer, muziek mixer, verf mixer).
“beste keukenmixer” is specifieker (long tail).
“beste keukenmixer voor beginners” is nog specifieker (longer tail).
“beste Philips keukenmixer voor beginners” is nog veel specifieker (nog longer tail).

Dit is een goede methode om goede zoekwoorden te vinden.

Waneer YouTube moeite heeft om (diepere) suggesties van een zoekwoord te geven, betekent dit dat weinig mensen hiernaar zoeken.
Het heeft dus weinig zin om hier een video over te maken.

Alfabet soep methode

Een voortzetting van deze methode is de alfabet-soep methode.
In plaats van een spatie te typen achter je zoekwoord, typ je de letters van het alfabet, startend met “A”, “B”, “C” enzovoort.

YouTube zal je zoekopdracht proberen aan te vullen met longer tail keywords die beginnen met “A”, “B”, “C”

Bijvoorbeeld:

  • “beste keukenmachine a”
    YouTube zal dit aanvullen met:
    • “beste keukemachine aliexpress”
    • “beste keukenmachine amazon”
    • “beste keukenmachine app”
  • “beste keukenmixer b”
    YouTube zal dit aanvullen met:
    • “beste keukenmachine blokker”
  • enzovoorts

Ook hier geldt: heeft YouTube moeite om een zoekopdracht suggesties te geven, zoeken mensen hier onvoldoende naar.
Doe geen moeite om er een video voor te maken.

Kijk naar de zoekresultaten

Ook de daadwerkelijke zoekresultaten geven waardevolle informatie of zoekwoorden bruikbaar zijn of niet.

Hoog zoekvolume

Goede zoekwoorden hebben en hoog zoekvolume.

Wanneer er veel zoekvolume is, hebben de top 5-10 resultaten veel views.
Meer views des te beter.

Ook de periode is belangijk, dus kijk naar wanneer de video is uitgebracht.
1000 views in 5 minuten is veel.
1000 views in 5 jaar is heel weinig.

Weinig concurrentie

Goede zoekwoorden hebben weinig concurrentie.

Hoe bepaal je de concurrentie?

  • Ten eerste: weinig videos
    Als een kanaal weinig videos heeft, heeft het minder reputatie in het YouTube algoritme.
    Minder reputatie betekent, dat jij (met weinig reputatie) een kans maakt om te ranken.
  • Ten tweede: weinig relevante videos
    Als het kanaal 100 videos heeft en 80 gaan over het onderwerp waar jij voor wil ranken, heeft het veel reputatie op dit onderwerp opgebouwd.
    Je gaat het lastig krijgen als je maar 1 video maakt over dit onderwerp.
  • Ten derde: weinig abonnees
    Als een kanaal weinig abonnees heeft, heeft het ook minder reputatie in het YouTube algoritme.

Je kunt deze gegevens zetten tegen je eigen aantal videos en abonnees om te bepalen of je de concurrentie kunt verslaan.

  • Heb je 1000 abonnees, kun je makkelijk de kanalen met 100 abonnees verslaan
  • Heb je 1000 abonnees, en de concurrentie heeft allemaal 100.000 abonnees of meer, gaat het erg lastig worden om in de top 10 te komen.
  • Als de rest van de concurrentie 100 abonnees heeft, en slechts 1 cocurrent 500.000 abonnees, zou het misschien de moeite waard kunnen zijn.
    Je zal dan waarschijnlijk wel onder het kanaal met 500.000 abonees ranken in de zoekresultaten.

Titels & thumbnails

Kijk naar de kwaliteit van de titels en thumbnails van de concurrentie.
Bepaal het volgende:

  • Kun jij een betere titel maken, die meer neigt tot klikken?
  • Kun jij een betere thumbnail maken, die meer neigt tot klikken?
  • Kun jij kijkers iets bieden wat de concurrentie niet kan/heeft?
    (nieuwheid kan bijvoorbeeld een goede reden zijn)

Wanneer het antwoord “nee”is op één van deze vragen, loont het niet om de video te maken.
Je moet namelijk kijkers een reden geven om te klikken op je video.

Je begint onderaan met ranken en moet jezelf naar boven knokken in de zoekresultaten.
Dit kan alleen wanneer kijkers consistent op een lager zoekresultaat (=jouw video) klikken dan de bovenste.

Relevantie

Hoe relevant zijn de zoekresultaten aan de zoekopdracht?

Als de zoekresultaten niet relevant zijn:

  • zou het zo kunnen zijn dat niemand nog een video heeft gemaakt over dit onderp.
    Dit is een kans!
  • Het kan ook zo zijn dat kijkers op andere videos klikken wanneer ze iets zoeken.
    Je mist waarschijnlijk als videomaker de zoekintentie van het zoekwoord (later hierover meer).
  • Het kan ook zijn dat niemand zoekt op dit onderwerp.
    Dan is het een slechte onderwerp.

Je zult zien dat vaak het 2e, 3e of 4e zoekresultaat niet direct (of helemaal niet) relevant is aan je zoekdracht.
Dit wil niets zeggen, want YouTube geeft wat variaties in zoekresultaten om gebruikers beter te helpen.
Ook degene die over het toetsenbord gestruikeld zijn.

Het is aan jouw onderbuik gevoel om te bepalen of het zoekwoord goed is.
Wanneer je zoekt op “hoe laat moet ik mijn hond voeren op zondagmiddag”, zal er waarschijnlijk weinig zoekvolume zijn.

Hier is helaas geen vaste formule voor.

Zoek intentie

Het is belangrijk om de zoekintentie van kijkers te begrijpen: als ze iets zoeken, wat typen ze in?
Want alleen dan kun je kijkers geven waar ze naar zoeken.

Sommige zoekwoorden kunnen ambigu zijn, wat dit erg lastig maakt.
Ik noemde hierboven al: “beste mixer”.
Maar wat bedoelt de zoeker met “mixer”?
Muziek mixer? Keuken mixer? Verf mixer?

Als je naar de zoekresultaten kijkt, kun je vaak wel achterhalen wat kijkers bedoelen.
Want als je zoekt naar “beste mixer” en voornamelijk keukenmixers verschijnen in de zoekresultaten, kun je er vanuit gaan dat de meeste mensen op zoek zijn naar keukenmixers.

YouTube analyseert namelijk kijkers tevredenheid van videos nadat ze gezocht hebben.
Ik leg dit uit hoe dit werkt in mijn artikel: YouTube SEO is dood.

Keer het om

Vooral wanneer je een klein kanaal hebt of een nieuw kanaal begint, keer het om!

  • Creeer een nieuw kanaal (dit maakt automatisch een nieuw kijkersprofiel aan, dit heb je nodig).
  • Zoek naar kanalen met zoekopdrachten in je niche.
  • Begin met hun videos te kijken (en kijk ze af, zodat YouTube weet dat je het goede videos vindt).

Nu gaat YouTube je relevante videos voorstellen op Home en Aanbevolen.
Klik en kijk (tot het einde) zoveel mogelijk relante videos

Houdt een oogje op kanalen met

  • weinig videos
  • veel views
  • korte periode op YouTube

Schrijf de onderwerpen en zoekwoorden van deze videos op!

Van de kanalen die je vind:

  • klik op het kanaal-tabblad “videos” , sorteer op: “meest populair”
  • schrijf deze onderwerpen op
  • maak screenshots van de thumbnails

Nu heb je een prachtige blauwdruk van wat werkt op YouTube voor kleine kanalen in jouw niche met welke SEO zoekwoorden.
Want wat werkt voor hun, kan ook werken voor jou!

Het beste YouTube SEO advies

Het beste advies dat ik je kan geven als YouTube SEO specialist: ga uit van de kijker die je YouTube video moet bekijken.

YouTube heeft meerdere malen aangegeven dat je je moet focussen op het maken van je video voor kijkers.
In plaats van het algoritme proberen te misleiden om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

Daarbij, alle gaten in het algoritme die je met truuks kunt bewerken, zijn allang gedicht YouTube.
Als er nog gaten zijn, worden ze binnenkort gedicht.
Het algoritme misleiden is altijd een korte termijn strategie.

Wanneer je uitgaat van je kijker, zul je betere videos maken en je kijkers deze meer waarderen.
Het YouTube algoritme zal je ervoor belonen.
Bovendien, het bespaart je een hoop tijd.

We krijgen regelmatig klanten op ons bureau die dit hebben geprobeerd en hebben zelf ondervonden dat dit niet werkt.

SEO is pas het begin

Maar zelfs als je al deze YouTube SEO tips toepast, zul je niet ranken op YouTube als er ook maar een beetje concurrentie is.
YouTube SEO is pas het begin.

Wat je hier aan kan doen, leg ik je uit in mijn artikel: als ranken met YouTube SEO niet lukt.

Wij helpen je graag met het maken van je YouTube videos en met YouTube (SEO) advies.

Voor vragen over onze producten en diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of boek hier direct een Zoom consult.
Ook kun je een gratis YouTube kanaal analyse aanvragen.

Scroll to Top