Gebruik YouTube SEO tools tegen andere gebruikers
Zoals ik in mijn artikel over YouTube SEO tools uitlegde, werken deze tools niet.
Maar omdat iedereen klakkeloos achter hun valse data aan hobbelt, kun je dit tegen ze gebruiken!
Wanneer ik zie dat TubeBuddy (of VidIQ) een slechte score geeft, ben ik ineens super geinteresseerd in het zoekwoord.
Want iedereen vertrouwt de tool zonder te verifieren.
Dat is voor mij een unieke gelegenheid om dat vertrouwen te “misbruiken”.
Uiteraard controleer ik met handmatig SEO wel of er voldoende zoekvolume is en weinig concurrentie.
Als ik naar TubeBuddy geluisterd had met 19/100 slechte score voor de zoekwoorden “best DAW”, had ik mezelf meer dan een miljoen views (video 1 + video 2) door mijn neus geboord en 10.000 euro aan advertentiegeld.
Ik heb het tegenovergestelde gedaan van wat TubeBuddy mij vertelde, en het werkt!
Zijn die tools toch nog ergens goed voor!
Beste titel
Email software zoals MailerLite komt met een A/B test optie voor email onderwerpen.
Wanneer ik een video publiceer op YouTube, stuur ik de abonnees op mijn email lijst een email ter notificatie.
Ik stuur twee varianten van YouTube video titels als email onderwerpen naar de lijst.
De software test welke titel tot de meeste geopende emails leidt.
Wat werkt voor emails, werkt ook voor YouTube video titels.
De email software geeft na een uur de uitslag.
Met andere woorden, ik weet na een uur weet ik waarop kijkers het liefst klikken.
Het email onderwerp met het meeste succes, gebruik ik dan als video titel.
Zo weet ik 100% gebaseerd op data hoe ik het meeste views kan krijgen op mijn video.
Meer kijkers zonder nieuwe videos
Door de video titel te veranderen, verander je ook de SEO van een video.
YouTube gaat opnieuw testen (ook met andere zoekwoorden) en kijken of meer kijkers klikken.
Het kunnen natuurlijk ook minder kijkers worden.
Om dit te registeren, hou ik een spreadsheet bij van de kijkcijfers per 48 uur over een paar dagen.
Wanneer deze verbeteren, hou ik de verandering uiteraard.
Wanneer deze verslechteren, draai ik de verandering terug.
Gebruik geen doorklikratio (Click Through Rate / CTR), omdat CTR een verraderlijk cijfer is.
Een lage CTR kan namelijk heel goed zijn, omdat videos met veel kijkers altijd een lage CTR hebben, maar ook heel slecht.
De technische verklaring hiervoor gaat even te ver voor dit artikel.
Deze methode werkt overigens alleen maar op videos die enigszins tractie hebben (zeg 100 views per 48 uur minimaal).
Met slechte tractie is het heel moeilijk te achterhalen of de data statistisch significant is, of slechts een tijdelijke verhoging/verlaging.
Je kunt iets bijsturen met zoekwoorden door de titel te veranderen, maar je kunt geen 180 graden draaien, want YouTube heeft voor een groot deel het onderwerp van de video al bepaald.
De titel is slechts 1 van de onderdelen waarop het let om het onderwerp te bepalen.
Waarschuwing:
Als een video het goed doet, verander NOOIT de titel!
Het kan alleen maar slechter gaan.
Video beschrijvingen
Het is de meest basis YouTube SEO tactiek in het boekje, maar ik krijg nog steeds klanten die video beschrijvingen niet gebruiken.
Vaak worden er alleen website links en social media gegevens gedeeld.
Dat is een gemiste YouTube SEO kans!
YouTube is niet hulpeloos zonder de video beschrijving, want het analyseert ook de titel, de thumbnail (teksten en objecten) en ieder frame van de video op objecten, teksten en spraak van de video.
Desalniettemin, het is een extra mogelijkheid om het YouTube algoritme door middel van SEO duidelijk te maken waar de video over gaat.
De tekst “boven de vouw” (eerste twee zinnen) legt meer gewicht in de SEO schaal.
Ook is de tekst boven de vouw zichtbaar in de YouTube zoekresultaten.
Dit is een extra mogelijkheid om kijkers te overtuigen om op jouw video te klikken, in plaats van de concurrentie.
De tekst “beneden de vouw” (beneden de twee eerste zinnen) kun je gebruiken om een samenvatting van de video te geven.
Wees de eerste
Als je de eerste bent op YouTube voor een bepaald onderwerp kun je profiteren van de zogeheten “first movers advantage”.
Je bent de eerste, dus tijdelijk de enige met een video over een bepaald onderwerp.
Wanneer je bijvoorbeeld weet dat een bepaalde software versie uit komt, kun je alvast betas downloaden en testen bijvoorbeeld.
Je hoeft op de dag zelf alleen nog maar de video op te nemen en wellicht wat screenshots te maken.
Het makkelijkst zijn terugkerende evenementen, zoals kerstmis.
Het hele jaar kun je kerst videos opnemen.
Maar ook nieuwjaar.
Voor competatieve zoekwoorden maak ik in november al een video met het het volgend jaar (=SEO zoekwoord) in de titel.
Je zult heel makkelijk bovenaan eindigen, omdat weinig creators hier een video over hebben.
Wanneer het dan eindelijk het nieuwe jaar aan breekt, rank je alvast bovenaan met de meest up-to-date video.
Wij helpen je graag met YouTube SEO.
Heb je vragen over onze diensten, neem even contact op via de contact pagina.
Of
Boek hier direct een Zoom consult.